Share "SUHF remissvar Validering för kompetensförsörjning och livslångt lärande, SOU 2019:69"

1 (1) Sveriges universitets- 2020-06-16 och högskoleförbund Dnr 0016-20 Tryckerigatan 8 YTTRANDE 111 28 Stockholm Utbildningsdepartementet u.remissvar@regeringskanslitet.se

Yttrande över Validering – för kompetensförsörjning och

livslångt lärande

Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har fått möjligheten att svara på remiss av betänkandet Validering – för kompetensförsörjning och livslångt lärande (SOU 2019:69), ert diarienummer U2020/00129/GV.

I sitt slutbetänkande lämnar Valideringsdelegationen förslag på åtgärder för ett sammanhållet, nationellt system för validering för att fler personer ska kunna få sitt kunnande erkänt. Validering är en kärnfråga för att utveckla möjligheterna till livslångt lärande och att effektivisera kompetensförsörjningen och SUHF instämmer därför i delegationens syn på vikten av validering. Nedan kommenterar SUHF några av delegationens förslag.

Delegationen föreslår att Universitetskanslersämbetet (UKÄ) får i uppdrag att i sam-verkan med Universitets- och högskolerådet (UHR) leda ett arbete med att ta fram rekommendationer för lärosätenas arbete med validering. En majoritet av SUHF:s medlemmar menar dock att det är av största vikt att det är lärosätena som leder arbetet med att ta fram rekommendationerna efter samråd med UHR, medan ett fåtal lärosäten menar att arbetet bör koordineras av exempelvis UHR. Lärosätena kan gärna samverka, och gör så redan kring detta, inom ramen för SUHF.

Lärosätena är beredda att ta ett tydligt och finansierat uppdrag angående validering. Systemet för validering inom högskolan bör organiseras inom sektorn, och SUHF menar att UHR med fördel kan ges ett samordningsansvar med uppdrag och resurser. För att bygga upp, upprätthålla och utveckla samarbetet behövs resurser bland annat för utveckling av adekvat stöd – dels finns det behov av att nationellt samla och utbyta erfarenheter av validering, dels behövs systemstöd för att dokumentera enskilda valideringar. Detta är också en förutsättning för att kunna arbeta nationellt likvärdigt. Valideringsdelegationen gjorde i det tidigare delbetänkandet bedömningen att en särskild ersättning bör utbetalas till lärosätena för tillgodoräknanden, dock endast för arbete med valideringsbedömningar som leder till tillgodoräknande. SUHF vill i detta sammanhang betona vikten av att lärosätena ersätts för nedlagt arbete vid alla valideringsbedömningar, alltså även i de fall bedömningarna inte leder till tillgodo-räknande.

Utöver ovan angivna synpunkter hänvisar vi till vad våra medlemmar anför i sina remissvar.

Enligt uppdrag

Marita Hilliges Generalsekreterare

Länsstyrelsen tillstyrker även förslaget om att ett valideringsråd på sikt kan ingå i den organisation som föreslås för genomförandet av den nationella strategin för

”Långsiktig finansiering är en av grundförutsättningarna för att validering ska komma till stånd och för att strukturer för validering ska kunna utvecklas” (sid. Av