Share "Remissvar: Promemorian Vissa sjukpenningförmåner och ersättning till arbetsgivare för kostnader för sjuklön"

Akademikerförbundet SSR Box 128 00, 112 96 Stockholm 08-617 44 00 kansli@akademssr.se www.akademssr.se SSR Direkt

Frågor om anställning och arbetsliv 08-617 44 71

ssrdirekt@akademssr.se

Medlemsservice

Frågor om medlemskap och avgifter 08-617 44 70

medlem@akademssr.se Socialdepartementet

Stockholm 31 mars 2020

Remissvar: Promemorian Vissa

sjukpenningförmåner och ersättning till

arbetsgivare för kostnader för sjuklön

Socialdepartementet har via Saco gett Akademikerförbundet SSR möjlighet att yttra sig över rubricerat betänkande.

Betänkandets förslag i korthet:

En ny förordning föreslås som innehåller bestämmelser om ersättning för karensavdrag, sjukpenning, karens och arbetsgivarens rätt till ersättning för sjuklönekostnader.

Vidare föreslås ändringar i förordningen (1995:1051) om skyldigheten att lämna läkarintyg m.m. Dessa förslag innebär att skyldigheten att styrka nedsättningen av arbetsförmågan på grund av sjukdom genom läkarintyg ska gälla först från och med den 14: e dagen efter sjukperiodens första dag samt att Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten ges ökade möjligheter att lämna ut personuppgifter ur socialförsäkringsdatabasen på medium för automatiserad behandling.

Våra kommentarer:

Akademikerförbundet SSR anser, med anledning av Covid-19-pandemins allvarliga konsekvenser för hälsa, sysselsättning samt arbetsgivarnas och samhällets ekonomiska situation, att samtliga förslag regeringen föreslår i denna promemoria är väl avvägda och rimliga.

Akademikerförbundet SSR tillstyrker förslagen i sin helhet.

Heike Erkers Ursula Berge

Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) tillstyrker förslaget om ny förordning om vissa sjukpenningförmåner med anledning av sjukdomen covid-19 (avsnitt 1.1).. ISF

”rehabiliteringskedjan” inte leder till att enskilda försäkrade drabbas på grund av att de i nu rådande extra ordinära läge inte får möjlighet till arbetslivsinriktad-

Detta yttrande har beslutats av generaldirektören Daniel Barr efter föredragning av juristen Johanna Kahn. I den slutliga handläggningen har avdelningschefen Lena Aronsson