Remissvar – Tillfälligt återinförande av taxameterdispens, N2020/00933/TM

Share "Remissvar – Tillfälligt återinförande av taxameterdispens, N2020/00933/TM"

YTTRANDE 20201022

Regeringskansliet

Infrastrukturdepartementet i.remissvar@regeringskansliet.se

kopia till: annica.liljedahl@regeringskanliet.se

Remissvar – Tillfälligt återinförande av taxameterdispens, N2020/00933/TM Västsveriges största taxibolag, Taxi Göteborg Ekonomisk Förening (nedan benämnt TGEF), org.nr: 757200-4351, har just nu 105 medlemmar (åkerier). Av medlemmarna är det cirka 65% enmansföretag, som bedriver sin verksamhet i enskild firma. Medlemmarna i TGEF samverkar för att erbjuda trygga och säkra persontransporter till privatpersoner, företag samt samhällsresor såsom skolresor, färdtjänst och sjukresor.

Förslaget om Tillfälligt återinförande av taxameterdispens innebär ändringar i

taxitrafikförordningen, så att Transportstyrelsen kan medge att fordon kan användas i taxitrafik även om det inte är försett med vare sig taxameterutrustning eller särskild utrustning för taxifordon, om det finns synnerliga skäl för det. Förslaget innebär även en följdändring rörande s.k. taxiskyltar.

Företag utan taxameter och taxiskyltar har så vitt vi vet ej ett kontrollsystem som säkerställer regelefterlevnad och att skatter betalas, de har heller inte kostnader för drift och underhåll av utrustning. Taxiåkerier med taxameter och taxiskyltar har investerat i utrustning, samt har även kostnader för drift och underhåll av denna utrustning - för att uppfylla lagkrav kring t.ex. skattekontroll.

Taxameterkravet är en del i kvalitetssäkringen av taxibranschen. Under de år som taxameterdispensen har funnits har den bidragit till snedvriden konkurrens och försämrat skattekontrollmöjligheten i branschen. Om dispensen förlängs missgynnas en stor del av taxibranschen och framförallt de seriösa åkerierna, p.g.a. konkurrensen i branschen för persontrafik då kommer att ha osunda villkor och i förlängningen kan det också leda till svårigheter för samhället att upphandla persontransporter för utsatta grupper såsom skolresor, färdtjänst och sjukresor.

TGEF anser inte att taxameterdispensen skall återinföras, eller förlängas under en period, för vare sig taxameter eller taxiskylt. Att inte förlänga dispensmöjligheten för taxameter tror vi också kommer att stärka möjligheten till en effektivare skattekontroll av taxinäringen.

Taxi Göteborg Ekonomisk Förening

Bo Edsberger Vd

_____________________________________________________________________________________________ © Taxi Göteborg Ekonomisk Förening

Cabonline uppfattar att förslaget istället är föranlett av ett önskemål om att underlätta för persontransportörer att delta i offentliga upphandlingar utan krav på taxameter