• No results found

Barnfamiljer KORT OCH LÄTTLÄST

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Barnfamiljer KORT OCH LÄTTLÄST"

Copied!
11
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

Barnfamiljer

KORT OCH LÄTTLÄST

(2)

Stöd för barnfamiljer 1 Vem kan få stöd för barnfamiljer? 2

Innan barnet föds 3

När barnet har fötts 5

Barnavårdsstöd 10

När ett barn blir sjukt 13

Underhållsstöd 14

Ansökan och utbetalning 15

FPA till din tjänst 17

Stöd för barnfamiljer Innehåll

LÄTTLÄST

Lättläst

Den här broschyren är skriven i samarbete med LL-Center och Selkokeskus.

LL-Center har beviljat broschyren symbolen för lättläst.

Symbolen betyder att broschyren är lätt att läsa och förstå.

I den här broschyren kan du läsa om de stöd

som barnfamiljer kan få från FPA.

I broschyren hittar du

information om stöden år 2020, men alla detaljer finns inte med.

Barnfamiljen får stöd från FPA redan under graviditeten.

Tack vare FPA:s penningstöd kan föräldrarna vara med sitt barn under de viktiga första månaderna.

Senare får familjen stöd för vården av barnet och för sådana utgifter som beror på barnet.

FPA:s stöd till barnfamiljer:

• moderskapsunderstöd

• föräldradagpenningar

• barnbidrag

• barnavårdsstöd

• stöd för ett sjukt barn eller ett barn med funktionsnedsättning

• underhållsstöd.

Det finns flera olika föräldradagpenningar:

• moderskapspenning

• särskild moderskapspenning

• faderskapspenning

• föräldrapenning.

Ta också reda på

om du kan få andra FPA-stöd.

Familjer kan till exempel ha rätt till stöd för boende, arbetslöshetsförmåner och stöd till studerande och värnpliktiga.

Du kan läsa om de här stöden i FPA:s andra broschyrer.

(3)

Vem kan få stöd för barnfamiljer? Innan barnet föds

Du kan få stöd från FPA om du omfattas av

den sociala tryggheten i Finland och är fast bosatt i Finland.

Ibland kan också andra personer få stöd från FPA,

om de arbetar i Finland.

Om du har bott utomlands eller är på väg att flytta utomlands ska du kontakta FPA och fråga

vilka stöd du då har rätt till.

Om du flyttar till eller från Finland kan det påverka de stöd

som du får från FPA.

Om du misstänker att du väntar barn ska du ta kontakt med

mödrarådgivningen i din kommun.

Rådgivningens tjänster är gratis.

På rådgivningen får du goda råd om graviditet och förlossning.

Dessutom följer rådgivningen upp hur du och fostret mår.

Du ska gå på en läkarundersökning i början av graviditeten,

senast under den 18:e graviditetsveckan.

Efter undersökningen får du ett intyg över att du är gravid.

Du behöver intyget

när du ansöker om stöd hos FPA.

Moderskapsunderstöd

När du har varit gravid i 5 månader kan du ansöka om

moderskapsunderstöd.

Du kan välja mellan

en moderskapsförpackning eller 170 euro.

I moderskapsförpackningen finns babykläder och produkter som du behöver

när du sköter din baby.

Födelse 3 mån 9 mån 1 år 2 år 3 år 1a klassen 2a klassen 17 år

Moderskapspenning Föräldrapenning

Hemvårdsstöd / Flexibel vårdpenning Stöd för privat vård

Partiell vårdpenning Barnbidrag

Faderskapspenning (totalt 9 veckor)*

*Kan hållas i delar tills barnet fyller 2 år.

FAMILJEFÖRMÅNER NÄR DET FÖRSTA BARNET FÖDS OCH VÄXER UPP

(4)

Moderskapspenning

Du blir mammaledig senast 30 vardagar

före den beräknade tidpunkten för barnets födelse.

När du blir mammaledig

börjar du få moderskapspenning.

Du kan få moderskapspenning i 105 vardagar,

alltså ungefär 4 månader.

Du kan bli ledig tidigast 50 vardagar före den beräknade tidpunkten.

I så fall får du även

moderskapspenning tidigare.

Ansök om moderskapspenning senast 2 månader

före den beräknade tidpunkten.

Innan du ansöker ska du ta reda på om du får lön

när du är mammaledig.

Kom ihåg att meddela din arbetsgivare

att du tänker vara mammaledig 2 månader innan

ledigheten börjar.

Särskild

moderskapspenning

Om du i ditt arbete blir utsatt för strålning, kemiska ämnen

eller smittsamma sjukdomar kan du bli mammaledig genast när graviditeten har konstaterats.

I sådana fall får du särskild moderskapspenning.

Efter att barnet har fötts får föräldrarna vara hemma med barnet.

Under den här tiden

får föräldrarna stöd från FPA.

Moderskapspenning

Efter barnets födelse

fortsätter mammaledigheten i ungefär 3 månader.

Under den här tiden

får mamman moderskapspenning.

Faderskapspenning

Du som är pappa kan vara pappaledig i högst 54 vardagar, alltså ungefär 9 veckor.

Under pappaledigheten får du faderskapspenning från FPA.

Av den här tiden kan pappan vara ledig samtidigt

som barnets mamma

1–18 vardagar, alltså 3 veckor, uppdelat på högst 4 perioder.

Om du redan har varit pappaledig i 18 vardagar,

kan du vara ledig i 36 vardagar till.

Du kan använda

resten av ledigheten när tiden med föräldrapenning har tagit slut.

När barnet har fötts

Du kan ta ut hela ledigheten på en gång eller uppdelad på två perioder.

Om du ännu inte alls har varit ledig kan du vara ledig

alla 54 vardagar på en gång.

Om din familj får tvillingar, betalar FPA faderskapspenning för ytterligare 18 dagar.

I sådana fall kan pappan vara ledig samtidigt som mamman

eller efter att betalningen av föräldrapenningen tagit slut.

Du ska ta ut din pappaledighet innan barnet fyller 2 år.

Du kan ansöka om faderskapspenning

även efter att du varit pappaledig.

Du måste ändå ansöka om faderskapspenning senast då barnet fyller 2 år och 2 månader.

Innan du ansöker ska du ta reda på om du får lön för den tid

då du är pappaledig.

Meddela din arbetsgivare att du tänker vara pappaledig senast 2 månader

innan ledigheten börjar.

(5)

Om du är ledig högst 12 vardagar räcker det om du meddelar arbetsgivaren detta

1 månad innan du börjar ledigheten.

Du kan också ansöka om faderskapspenning

om du är till exempel företagare, arbetslös eller studerande.

Föräldrapenning

En av föräldrarna kan vara föräldraledig.

De kan också vara lediga turvis.

Föräldraledigheten är högst 158 vardagar, alltså ungefär 6 månader.

FPA betalar föräldrapenning under föräldraledigheten.

När FPA inte längre betalar föräldrapenning är barnet ungefär 9 månader.

En familj som får tvillingar får föräldrapenning

för ytterligare 60 vardagar.

En mamma som ensam tar hand om sitt barn kan vara föräldraledig under en lite längre tid.

Mamman kan vara ledig ytterligare 54 vardagar,

om föräldraledigheten började 1.4.2019 eller senare.

Ett krav är också

att det inte har fastställts någon pappa för barnet, och att det inte heller finns någon annan person

som kunde få faderskapspenning.

Efter förlossningen ska mamman gå på efterundersökning

och skicka intyget

över efterundersökningen till FPA.

FPA behöver intyget för att kunna betala ut föräldrapenning.

Ansök om föräldrapenning en månad innan

du blir föräldraledig.

Föräldrarna kan också arbeta deltid och ta hand om barnet turvis.

För den tiden betalar FPA partiell föräldrapenning till båda föräldrarna.

Hur mycket stöd får man?

Moderskapspenning,

särskild moderskapspenning, faderskapspenning

och föräldrapenning räknas ut enligt förälderns årsinkomst.

Din årsinkomst är dina inkomster under 12 månader.

Om du ansöker om föräldrapenning till exempel från maj 2020

beräknar FPA hur stor föräldradagpenning du får utifrån dina inkomster för tiden 1.4.2019–31.3.2020.

Stödet är alltid lägre än lönen.

Vanligen är det ungefär 70 procent av din lön.

Stödet betalas ut för vardagar, alltså också för lördagar.

Om du får lön för föräldraledigheten betalar FPA stödet

till din arbetsgivare.

Om du har studerat, varit sjuk eller utan arbete påverkar det hur stort stöd du får.

Det lägsta beloppet

är cirka 716 euro i månaden.

Så mycket får

till exempel studerande.

Du betalar skatt på föräldradagpenningarna.

Om du har ett arbete

tjänar du in pension och semester också när du är mammaledig, pappaledig eller föräldraledig.

(6)

Stöd till adoptivföräldrar

FPA stöder adoptivföräldrar och biologiska föräldrar på ungefär samma sätt.

Adoptivföräldrar får inte moderskapspenning, men de får föräldrapenning under en längre tid än andra.

Föräldrapenningen börjar betalas ut när du får adoptivbarnet i din vård.

En adoptivpappa kan vara pappaledig som andra pappor.

Om du adopterar ett barn

från ett annat land kan du ansöka om adoptionsbidrag hos FPA.

Adoptionsbidraget täcker en del av kostnaderna för adoptionen.

FPA-kortet

När ett barn föds i Finland skickar sjukhuset information om barnet till befolkningsregistret.

Därifrån skickas informationen till FPA.

Barnet får en personbeteckning.

När barnet har fått ett namn får det ett eget FPA-kort, alltså ett sjukförsäkringskort.

Kortet skickas hem per post.

Barnbidrag

FPA betalar barnbidrag för varje barn.

Barnbidraget betalas varje månad till slutet av den månad

då barnet fyller 17 år.

Barnbidraget betalas enligt antal barn:

• för det första barnet cirka 95 euro per månad

• för det andra barnet cirka 105 euro per månad

• för det tredje barnet cirka 134 euro per månad

• för det fjärde barnet cirka 163 euro per månad

• för det femte barnet och varje övrigt barn cirka 183 euro per månad.

Ensamförsörjare får barnbidraget höjt med cirka 63 euro i månaden för varje barn.

På Åland är barnbidraget lite högre än i resten av Finland.

Barnbidraget är skattefritt.

Barnbidraget betalas i allmänhet till mamman, pappan

eller någon annan vårdnadshavare.

Du kan ansöka om barnbidrag separat eller samtidigt

som du ansöker om moderskapspenning, faderskapspenning eller föräldrapenning.

(7)

Efter föräldraledigheten kan du:

• sköta barnet hemma och få stöd för hemvård

• ordna med privat dagvård och få stöd för hemvård

eller stöd för privat vård

• arbeta högst 30 timmar i veckan och få flexibel vårdpenning

• få en kommunal dagvårdsplats för barnet.

Vårdledighet

Efter föräldraledigheten kan den ena av föräldrarna vara vårdledig från sitt jobb och sköta barnet hemma tills det fyller 3 år.

Om du tänker vara vårdledig ska du meddela din arbetsgivare detta senast 2 månader

innan du blir ledig.

Barnavårdsstöd

Stöd för hemvård

Man kan ansöka om stöd för hemvård

om ett barn som är under 3 år vårdas någon annanstans än på en kommunal dagvårdsplats, till exempel hemma.

Vårdaren kan vara barnets mamma, pappa eller någon annan,

till exempel en far- eller morförälder eller en anställd vårdare.

Stödet för hemvård består av en vårdpenning och ett vårdtillägg.

Vårdpenningen är

• cirka 342 euro per månad för ett barn under 3 år

• cirka 102 euro per månad för alla övriga barn under 3 år

• cirka 66 euro per månad för barn över 3 år

som ännu inte är i skolåldern.

Vårdtillägg får man för bara ett barn.

Beloppet är högst cirka 183 euro per månad.

Vårdtilläggets storlek beror på föräldrarnas inkomster.

Du betalar skatt på

stödet för hemvård av barn.

En del kommuner betalar ett kommuntillägg.

Kontakta din hemkommun eller FPA och ta reda på

om du kan få kommuntillägg.

Stöd för privat vård

Du kan få stöd för privat vård om du anställer en dagvårdare eller om ditt barn

går på ett privat daghem.

Barnet ska vara under skolåldern.

Du får inte stöd för privat vård om ditt barn går på

ett kommunalt daghem.

Stödet för privat vård består av en vårdpenning och ett vårdtillägg.

Vissa kommuner kan dessutom betala kommuntillägg.

Vårdpenningens belopp är antingen cirka 174 euro per månad eller cirka 64 euro per månad, beroende på hur omfattande barnets rätt till dagvård är:

• Den högre vårdpenningen betalas till exempel om föräldrarna arbetar eller studerar på heltid.

• Den lägre vårdpenningen betalas om föräldrarna eller den ena av dem är hemma hela dagen.

Orsaken kan vara till exempel arbetslöshet, eller att

man sköter ett annat barn hemma.

Den lägre vårdpenningen betalas också för barn i förskoleåldern.

Förutom vårdpenningen

kan du få ett vårdtillägg på högst cirka 146 euro per månad.

Vårdtilläggets storlek beror på familjens inkomster.

Om du får den lägre vårdpenningen får du bara halva vårdtillägget.

FPA betalar stödet för privat vård till den vårdare som du har anställt eller till det privata daghemmet.

Du betalar skatt på stödet för privat vård.

(8)

Om ett barn blir sjukt

Flexibel vårdpenning

Du kan få flexibel vårdpenning om du arbetar

högst 30 timmar i veckan

och sköter ditt barn resten av tiden.

FPA betalar flexibel vårdpenning för ett barn under 3 år.

Båda föräldrarna kan få flexibel vårdpenning.

Då ska de vara borta från arbetet och sköta barnet under olika tider eller olika dagar.

Hur stor flexibel vårdpenning du får beror på hur mycket du arbetar.

Vårdpenningens storlek är antingen cirka 244 euro per månad eller cirka 162 euro per månad

beroende på hur mycket du arbetar i medeltal per vecka.

Du kan få flexibel vårdpenning för ett barn i taget.

Du betalar skatt på vårdpenningen.

Partiell vårdpenning

FPA betalar partiell vårdpenning till föräldrar som har barn i årskurs 1 och 2.

Du kan få partiell vårdpenning om du arbetar

högst 30 timmar i veckan

och sköter ditt barn resten av tiden.

Den partiella vårdpenningen är cirka 98 euro per månad.

Du betalar skatt på vårdpenningen.

Om ditt barn blir sjukt kan du ta barnet

till en hälsocentral eller en privatläkare.

FPA betalar ersättning för en del av en privatläkares arvode.

Dessutom ersätter FPA en del av kostnaderna för läkemedel.

Däremot ersätter FPA inte behandlingar som ges på en hälsocentral.

Om ett barn under 10 år blir sjukt

Om ditt barn under 10 år plötsligt blir sjukt

kan du ta ledigt från jobbet för att sköta ditt sjuka barn.

Det kallas tillfällig vårdledighet.

Du kan vara ledig i högst 4 arbetsdagar.

Din arbetsgivare behöver inte betala lön åt dig för den tiden.

Inte heller FPA betalar stöd för den här tiden.

Vård av barn med en svår sjukdom eller funktionsnedsättning

FPA stöder vården av barn som har en svår sjukdom eller en funktionsnedsättning.

FPA:s stöd och tjänster är:

• specialvårdspenning till en förälder som sköter ett barn under 16 år

• handikappbidrag för personer under 16 år

• medicinsk rehabilitering.

(9)

Om föräldrarna skiljer sig stannar barnet oftast hos den ena av föräldrarna.

Den förälder som inte bor tillsammans med barnet

ska i så fall betala underhållsbidrag till den förälder som barnet bor hos.

Den förälder som inte

bor tillsammans med barnet kallas underhållsskyldig.

I vissa fall betalar föräldern inte något underhållsbidrag, eller så finns det ingen förälder som är underhållsskyldig.

I sådana fall kan FPA betala underhållsstöd till den förälder som barnet bor hos.

FPA betalar underhållsstöd om

• den förälder som är

underhållsskyldig inte har betalat underhållsbidrag

• underhållsbidraget är mindre än underhållsstödet på grund av den underhållsskyldigas

ekonomiska situation

• föräldern ensam har adopterat barnet

• faderskapet för barnet inte har fastställts

• en mamma eller pappa har fastställts för barnet, men något underhållsbidrag inte har kunnat fastställas.

Underhållsstöd Ansökan och utbetalning

Underhållsstödet är cirka 167 euro per månad för varje barn.

Det är skattefritt.

Information till dig

som är underhållsskyldig

Om FPA betalar underhållsstöd kräver FPA tillbaka obetalda underhållsbidrag av dig.

Det kallas för

underhållsbidragsskuld.

Om du på grund av din ekonomiska situation inte kan betala din

underhållsbidragsskuld till FPA kan du ansöka om

betalningsbefrielse hos FPA.

Du kan ansöka på nätet:

www.fpa.fi/etjanst Läs i ansökan

vilka bilagor som du måste skicka med din ansökan.

Du kan lägga till bilagorna på nätet.

Du kan också ansöka om stöd med en pappersblankett.

Du kan hämta blanketten på en FPA-byrå

eller skriva ut den på nätet:

www.fpa.fi/blanketter Om du ansöker om stöd med en pappersblankett ska du skicka blanketten till FPA per post.

FPA:s postadress är FPAPB 10

00056 FPA

När FPA har behandlat din ansökan får du ett beslut per post.

I beslutet står det hur mycket stöd du får och när det betalas till dig.

Du får också en förklaring till beslutet.

FPA betalar in moderskapspenning, faderskapspenning och

föräldrapenning på förälderns konto.

Betalningen kommer in på kontot i efterhand,

oftast med 4 veckors mellanrum.

Barnbidraget betalas till förälderns eller en annan vårdnadshavares konto vanligen den 26. varje månad.

Om bankerna är stängda då eller om betalningsdagen är efter en helgdag betalas barnbidraget ut redan tidigare.

(10)

Meddela om ändringar

Om ditt liv förändras kan det påverka de stöd som du får från FPA.

Det kan till exempel vara förändringar i ditt boende, dina inkomster, ditt arbete eller din familj.

Kom ihåg att meddela förändringarna till FPA.

Det kan du göra på nätet, per telefon eller på en FPA-byrå.

Om FPA betalar ut för mycket stöd på grund av felaktiga uppgifter måste du betala tillbaka stödet.

www.fpa.fi/indrivning

Att söka ändring i FPA:s beslut

Om du tycker att

det finns ett fel i FPA:s beslut kan du söka ändring i beslutet.

Tillsammans med beslutet får du anvisningar om hur man söker ändring.

Om du har frågor om beslutet ska du först kontakta FPA.

FPA till din tjänst

På nätet

På FPA:s webbplats hittar du information:

www.fpa.fi

Du kan ställa frågor och få råd:

www.fpa.fi/fraga-fpa

Du kan beräkna stödets belopp:

www.fpa.fi/berakning I e-tjänsten kan du

sköta många olika FPA-ärenden:

www.fpa.fi/etjanst

Man måste logga in i e-tjänsten med bankkoder eller mobil-ID.

När du har loggat in kan du ansöka om olika förmåner, skicka bilagor, se om FPA har behandlat din ansökan, skicka meddelanden, meddela förändringar och be att en förmån dras in.

Behöver du tolk?

Om du inte kan finska, svenska eller engelska kan du få tolkning:

www.fpa.fi/tolkning

Per telefon

Öppen vardagar 9–16.

Arbetslöshet...020 692 230 Boende...020 692 230 Föräldraskap...020 692 226 Indrivning...020 634 4940 Internationella

situationer...020 634 0300 Pensioner...020 692 222 Rehabilitering

och handikappbidrag....020 692 225 Sjukdom och kort...020 692 224 Studier och värnplikt...020 692 229 Utkomststöd...020 692 227

På byrån

Se besöksadresser och öppettider på nätet:

www.fpa.fi/byraer

Boka tid på förhand

Du kan boka tid till telefonservicen eller servicestället:

www.fpa.fi/boka-tid

(11)

FPA på lätt svenska

Edita Prima Oyj 202

Webbsidor (publiceras 2020):

www.fpa.fi/lattlast Broschyrer:

Allmänt bostadsbidrag Arbetslöshet

Barnfamiljer

Flyttning till eller från Finland

Pensioner och andra stöd för pensionstagare Sjukdomstid och rehabilitering

Studier och värnplikt Utkomststöd

Du kan hämta broschyrer på FPA-byråerna.

Broschyrerna på andra språk finns på nätet www.fpa.fi/andrasprak

References

Related documents

Du kan få grundläggande utkomststöd från FPA om dina inkomster, tillgångar och andra stöd inte räcker till för dina nödvändiga utgifter.. Sådana utgifter är till

Föräldrar som är intresserade av att delta i grupperna ska kontakta Stödcentrum för brottsutsatta på telefon 020-520 530 eller

En familj som får tvillingar får föräldrapenning för ytterligare 60 vardagar, alltså cirka 10 veckor, till.. En mamma som ensam tar hand om sitt barn kan vara

Nu måste man naturligtvis ta alla sådana prognoser med en nypa salt, efter- som en prognos till exempel inte kan förutse vilka motåtgärder som dessa uppgifter kan leda

När eleverna lyfter fram inre och yttre motiverande faktorer är intresset för ämnet en tydlig faktor för elevernas motivation till att delta aktivt i

På det hela är det inga större skillnader mellan de kommunala och privata aktörerna, dock finns det sämsta snittet (0.14 – Nacka Hemmet) och det bästa (0.54 – Sarvträsk) bland

Finns det någon bra metod för att mäta hur djupt det är till berget utan att behöva blottlägga det.. Armeringsjärn är

Detta syns när det på enhetschefsnivå förklaras att även om det skulle hända något riktigt illa och personalen har uppmärksammat en stor tillgång till alkohol hos