Share "Remissvar avseende promemorian Särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19"

Remissvar

2021-01-04 Diarienummer 2021/0001

Postadress: Mäster Samuelsgatan 60, 111 21 Stockholm Telefon: 08-700 13 00

E-post: registrator@arbetsgivarverket.se s.remissvar@regeringskansliet.se

alica.semlamonic@regeringskansliet.se

Remissvar avseende promemorian Särskilda

begränsningar för att förhindra spridning av

sjukdomen covid-19

Arbetsgivarverket har anmodats att lämna synpunkter på promemorian Särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19. Arbetsgivarverket begränsar sitt yttrande till den fråga som är av betydelse för staten som arbetsgivare och som avser länsstyrelsernas möjlighet att ställa sin personal till annan länsstyrelses förfogande, så kallad in- och utlåning av arbetstagare.

In- och utlåning av personal inom staten

In- och utlåning av personal mellan statliga myndigheter tillämpades i stor omfattning i samband med migrationskrisen hösten 2015 och sker också nu, under pågående pandemi. Tillväxtverket har under pandemin fått utökade arbetsuppgifter och därmed lånat in personal från andra myndigheter. Möjligheten att låna in personal finns således, enligt Arbetsgivarverkets uppfattning, även utan uttryckligt stöd i författning, om det finns en överenskommelse mellan myndigheterna om sådant samarbete.

Det kan dock, för att undanröja osäkerheter rörande uppgifter som innebär myndighetsutövning, sekretess, omfattningen av arbetstagarens

arbetsskyldighet och därmed även tillämpningen av reglerna om förtjänst och skicklighet i 12 kap. 5 § Regeringsformen, finnas fördelar med att möjligheten fastställs i författning.

Det är betydelsefullt att länsstyrelserna i rådande länge kan låna in personal från varandra och Arbetsgivarverket anser att det bra att detta förtydligas i förordningen.

I samband med den nu föreslagna bestämmelsen i 2 kap. 3 §, anser Arbetsgivarverket dock att det vore bra om följande framgår av promemorian:

• Det är viktigt att promemorian tydliggör att det redan är möjligt, även utan stöd av författning, att låna personal. Detta för att värna

möjligheten att nyttja statens kompetens så effektivt som möjligt och därmed bidra till utvecklingen av samhället, såväl i kris som under mer normala förhållanden.

• Vidare är det angeläget att betona att den länsstyrelse som lånar ut personal, alltjämt och till fullo, är den utlånade arbetstagarens arbetsgivare. Det är med andra ord viktigt att det funktionella

arbetsgivaransvaret vidmakthålls. Detta har stor betydelse till exempel i samband med arbetsgivarens skyldighet att bereda arbetstagaren annat arbete hos sig, omfattningen av arbetsgivarens rehabiliteringsansvar eller vid tillämpning av de så kallade konverteringsreglerna i

anställningsskyddslagen.

Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Gunnar Holmgren. I den slutliga handläggningen deltog chefsjurist Hedda Mann, föredragande.

Gunnar Holmgren

Länsstyrelserna anser att det vad gäller privata sammankomster bör göras ett likande undantag som för allmänna sammankomster (3 kap.. Detta för att även borgliga begravningar

Bedömningen bör utgå från MSB:s Vägledning för identifiering av samhällsviktig verksamhet samt Allmänna råd om omsorg för barn med vårdnadshavare i samhällsviktig

POLISMYNDIGHETEN På avdelningschefens vägnar Jessica Ölvestad Sofie Klahr Kopia till Justitiedepartementet (PO) Arbetstagarorganisationerna