Share "Remissvar av promemorian Utökad befrielse från energiskatt för egenproducerad el"

Företagarna | Postadress 113 57, Stockholm | Besökadress Rådmansgatan 40, Stockholm Tel 08 406 17 00 | Fax 08 24 55 26 | info@foretagarna.se | www.foretagarna.se

Finansdepartementet Skatte- och tullavdelningen 103 33 Stockholm

Stockholm Vår referens Dnr

2021-01-19 Philip Thunborg Fi2020/04673

Remissvar av promemorian Utökad befrielse från

energiskatt för egenproducerad el

Företagarna har givits tillfälle att bidra med ett yttrande gällande rubricerad promemoria och lämnar härmed följande synpunkter.

Sammanfattning

skattebefrielse.

Företagarnas synpunkter på förslagen

Förslagen i promemorian ligger i linje med regeringens ambition att göra det enklare och mer lönsamt att investera i förnybar energi för eget bruk, vilket välkomnas. Efterfrågan av egenproduktion av förnybar el, särskilt gällande anläggningar för solelsproduktion, utvecklas kraftigt och med förslag om höjda effektgränser samt full skattebefrielse kan vi förvänta oss en fortsatt ökad efterfrågan och utbyggnad av ändamålsenliga

produktionsanläggningar. Det gynnar såväl företagen som tillhandahåller dessa

produkter och tjänster, som de företag som investerar i anläggningar för egenproduktion i form av lägre kostnader för el.

Förslaget om undantag från skatteplikt innebär även en lättad administrativ börda eftersom att företagen då slipper ansöka om nedsättning av energiskatten på el.

Fredrik Östbom Philip Thunborg

Samhällspolitisk chef Analytiker

Med hänsyn till den mycket snabba utvecklingen av både teknik och ekonomi för särskilt solceller menar Energiföretagen Sverige att det bör ske en regelbunden uppföljning och

Naturvårdsverket delar bedömningen att förslaget kan motiveras av administrativa skäl eftersom fler företag nu undantas från skatteplikt när effektgränserna höjs. Som

Vidare anges att utökad befrielse från energiskatt för egenproducerad el kan komma att påverka konkurrenssituationen för de som säljer el i förhållande till egenproduktion

Byggnader som är större än 3000 m2 står för 23 % av samtliga takytor i Sverige, på dessa kommer endast en mindre del av taken att användas till solel.

Energimyndigheten bedömer att det därmed kan det vara berättigat att bibehålla undantaget och gå över till en skattebefrielse för mindre. anläggningar i det befintliga

Svensk Solenergi är en branschförening som med cirka 260 medlemsföretag representerar den svenska solenergibranschen. Föreningen välkomnar förslaget att höja gränsen

x Det befintliga undantaget från skatteplikt för egenproduktion av el utvidgas genom höjning av effektgränserna till 500 kilowatt för elektrisk kraft som framställs från sol,

För att möjliggöra en analys av hur innovationen småskalig egenproducerad el anammas av företag med en stor elförbrukning och tolka vilken potential en sådan innovation