Share "Remissvar Kronofogdemyndighetens promemoria Förslag till ändring i trafikförordningen"

Remissvar 1 (3)

Datum Dnr/Beteckning

2021-01-29 TSG 2020:9759

Ert datum Er beteckning

2020-11-03 I2020/01781 i.remissvar@regeringskansliet.se Transportstyrelsen Generaldirektör 601 73 Norrköping Besöksadress

Olai Kyrkogata 35, Norrköping

Telefon 0771-503 503 Niclas Nilsson

niclas.nilsson@transportstyrelsen.se 010-495 57 31 Telefax 011-185 256 transportstyrelsen.se kontakt@transportstyrelsen.se T S1 00 7, v0 4. 00 , 2 01 9-05 -03

Remissvar Kronofogdemyndighetens

promemoria Förslag till ändring i

trafikförordningen

Transportstyrelsen anser utifrån vad som beskrivs i promemorian att Kronofogdemyndigheten har fog för sin begäran om undantag gällande parkering vid yrkesutövning. Transportstyrelsen har därför inga

invändningar i sak mot förslaget till författningsändring, men anser att författningstexten i 4 kap. 11 § trafikförordningen (1998:1276) lämpligen får en annan utformning enligt nedan.

Transportstyrelsens förslag till författningstext

4 kap. 9 § trafikförordningen innehåller bestämmelser om undantag från vissa bestämmelser om stannande och parkering i trafikförordningen samt lokala trafikföreskrifter meddelade med stöd av den. Enligt första stycket gäller undantagen bland annat vid yrkesutövning av personal vid

Skatteverkets skattebrottsenheter. Av andra stycket framgår att undantag gäller endast om omständigheterna kräver det och särskild försiktighet iakttas.

Istället för en ny punkt 11 i 4 kap. 9 § föreslår vi att ett tillägg görs i fjärde punkten genom att det där även anges Kronofogdemyndigheten. Vi bedömer mot bakgrund av att dessa verksamheter har vissa likheter och också sker i yrkesutövning av respektive myndighets personal. Vi bedömer att det är lämpligt att lägga till ytterligare punkter i paragrafen först om det

tillkommer verksamhet som är väsensskild från den verksamhet som ges undantag i befintliga punkter i listan.

Vi gör även bedömningen att det inte behövs anges att yrkesutövningen ska avse delgivningen eller verkställighetsåtgärder. Kronofogdemyndighetens huvudsakliga uppgifter framgår av 1 § förordningen (2016:1333) med instruktion för Kronofogdemyndigheten där bland annat verkställighet ingår. Genom en för snäv skrivning kan det senare uppkomma situationer som nu inte kan förutses men där behov av undantag finns.

Datum Dnr/Beteckning 2 (3)

2021-01-29 TSV 2020:9759

Kronofogdemyndigheten bör genom egna riktlinjer och styrdokument kunna ha bestämmelser om i vilka fall det med hänsyn till villkoret i 11 kap. 9 § andra stycket kan bli aktuellt att tillämpa undantagen i yrkesutövningen. Förslag på författningstext

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse 9 § Trots 3 kap. 49 a § första

trafikföreskrifter får fordon stannas eller parkeras när det används 1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m., 2. av en polisman, bilinspektör eller tulltjänsteman i tjänsteutövning, 3. av en kustbevakningstjänsteman i tjänsteutövning,

4. vid yrkesutövning av personal vid Skatteverkets

skattebrottsenheter, 5. vid räddningstjänst, - - - .

9 § Trots 3 kap. 49 a § första stycket, 53 § första stycket 10, 54 § eller 55 § första stycket 3, 8 kap. 1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokala

4. vid yrkesutövning av personal vid Skatteverkets

skattebrottsenheter eller

Kronofogdemyndigheten,

5. vid räddningstjänst, - - -

Datum Dnr/Beteckning 3 (3)

2021-01-29 TSV 2020:9759

_____

Beslut i detta ärende har fattats av ställföreträdande generaldirektör Anita Johansson. I den slutliga handläggningen av ärendet deltog verksjurist Jonas Malmstig och utredaren Niclas Nilsson, den senare föredragande.

Anita Johansson

Stannat eller parkerat fordon (här får du inte stanna för på - eller avlastning). Nr Överträdelse

1 § första stycket 2 eller förbud som har meddelats genom lokala trafikföreskrifter får fordon stannas eller parkeras när det används.. vid parkeringsövervakning som avses

Att en viss väg eller vägsträcka eller samtliga vägar inom ett område ska vara gågata, gångfartsområde eller cykelgata.. Att ett visst område ska vara tättbebyggt område eller