Share "2020-04-09 I2020/00525/E i.remissvar@regeringskansliet.se i.e.remissvar@regeringskansliet.se "

Datum Vår referens Sida

2020-07-08 Dnr: 20-4923 1(2)

Ert datum Er referens

Post- och telestyrelsen

Postadress: Besöksadress: Telefon: 08-678 55 00

Box 5398 Valhallavägen 117 A Telefax: 08-678 55 05

102 49 Stockholm www.pts.se pts@pts.se

Remiss av Elsäkerhetsverkets hemställan om ändring av lagen (1992:1512) om elektromagnetisk kompatibilitet och om ändring av förordning (2017:1040) om

elberedskapsavgift, nätövervakningsavgift och elsäkerhetsavgift

Post- och telestyrelsen (PTS) är förvaltningsmyndighet med ett samlat ansvar inom postområdet och området för elektronisk kommunikation som inkluderar ansvar för att möjligheterna till radiokommunikation och andra användningar av radiovågor utnyttjas effektivt.

PTS tillstyrker förslaget i Elsäkerhetsverkets hemställan att ändra lagen

(1992:1512) om elektromagnetisk kompatibilitet och om ändring av förordning (2017:1040) om elberedskapsavgift, nätövervakningsavgift och elsäkerhetsavgift så att Elsäkerhetsverket kan finansiera sitt arbete med EMC-frågor genom elsäkerhetsavgiften.

Ett välfungerande EMC-arbete är av stor vikt för en störningsfri radiomiljö.

För närvarande görs stora investeringar i installation av solceller, elvägar och trådlös laddning (wireless power transfer, WPT) av fordon. Det finns stor risk att dessa teknologier stör och försämrar radiomiljön vilket kan leda till skadlig påverkan på flygledningsradio eller andra samhällsviktiga radiotjänster.

Elsäkerhetsverkets EMC-arbete, inom ramen för standardisering,

marknadskontroll och tillsyn, behövs här för att se till rätt krav ställs i

harmoniserade standarder, att utrustning som tillhandahålls på marknaden

uppfyller de lagstadgade kraven och att utrustningen installeras på ett

professionellt sätt så att radiostörningar förhindras. Behovet av detta arbete

bedöms öka mot bakgrund av energiomställningen.

Sida

2(2)

Post- och telestyrelsen 2

Detta yttrande har beslutats av divisionschefen Catarina Wretman. I den slutliga