Share "Remissyttrande över betänkandet Stärkt integritet i idrottens antidopningsarbete (SOU 2019:24) Ku2019/01199/CSM 642/19-0"

642/19-0

Remissyttrande över betänkandet Stärkt integritet i idrottens

antidopningsarbete (SOU 2019:24) Ku2019/01199/CSM

Riksidrottsförbundet (”RF”), Sveriges Olympiska Kommitté, Svenska Fotbollförbundet och Svenska Friidrottsförbundet har givits möjlighet att lämna synpunkter på

ovanstående betänkande. Dessa fyra organisationer har valt att lämna ett gemensamt remissyttrande. Därav inkluderas samtliga fyra organisationer i ”vi” eller ”vår” nedan.

Generellt

Sammanfattningsvis är vår uppfattning att utredningens förslag är genomarbetade och välavvägda. Vi vill rikta ett stort tack till utredningen för ett väl genomfört arbete. Vi tillstyrker i stort de förslag som lämnats men vill samtidigt framföra följande synpunkter.

Personuppgiftsbehandling vid antidopningsarbete inom idrotten Personuppgiftsbehandling inom ramen för RF:s antidopningsarbete

Vi anser utbildning borde ha lyfts fram tydligare i beskrivningen av arbetet hos Svensk Antidoping.

Ändamål för personuppgiftsbehandlingen

Genom att ha undertecknat Köpenhamnsdeklaration från 2003 och ratificerat

Europarådets konvention mot doping år 1990 samt UNESCOS konvention mot doping år 2005 har Sverige förbundit sig att ge sådant legalt stöd så att den nationella

antidopingorganisationen ska kunna uppfylla kraven i det internationella regelverket World Anti-Doping Code eller världsantidopingkoden. Här omfattas behandling av personuppgifter som bl.a. sker vid forskning och utförande av utbildningar på antidopingområdet, inklusive de webbaserade utbildningar som tillhandahålls för framförallt idrottsutövare och föreningar. Vi föreslår därför att personuppgifter får samlas in och i övrigt behandlas i idrottens antidopningsarbete om det är nödvändigt för forskningsändamål, för att planera, koordinera och administrera utbildning eller för att i övrigt uppfylla kraven i världsantidopningskoden..

Reglering av finalitetsprincipen

Utredningen beskriver att ytterligare behandling av personuppgifter för arkivändamål av allmänt intresse, vetenskapliga eller historiska forskningsändamål eller statistiska

642/19-0

ändamålen enligt 10 § i den föreslagna lagen, eller andra ändamål för den delen, enligt finalitetsprincipen och art. 5.1 b i dataskyddsförordningen. Vi anser att detta med fördel kan förtydligas ytterligare i propositionen och i den föreslagna lagen.

Känsliga personuppgifter

Utredningen har funnit att det undantag från förbudet att behandla känsliga

personuppgifter som främst aktualiseras i idrottens antidopningsarbete är det som anges i art. 9.2 g i dataskyddsförordningen. Vi är av uppfattningen att även undantagen i art. 9.2 a, f och j i olika situationer kan aktualiseras i idrottens antidopningsarbete och att de känsliga personuppgifterna som anges i 12 § i den föreslagna lagen därmed även bör kunna behandlas med stöd av art. 9.2 a, f och j i dataskyddsförordningen. Såvitt vi förstår den föreslagna lagen och betänkandet begränsar inte 12 § i den föreslagna lagen

behandling av känsliga personuppgifter i idrottens antidopningsarbete med stöd av andra undantag i art. 9.2 än det som anges i art. 9.2 g i dataskyddsförordningen. Vi anser att det med fördel kan förtydligas ytterligare i propositionen och i den föreslagna lagen att behandling av känsliga personuppgifter även kan ske med stöd av andra undantag i art. 9.2 i dataskyddsförordningen.

Publicering av uppgifter om dopningsförseelser

Utredningen, som konstaterar att RF:s nuvarande offentliggörande inte står i strid med dataskyddsförordningen, anser att RF snarast bör överväga en, för den enskilde mindre ingripande, nyordning som ersätter publicering av personuppgifter om avstängda idrottsutövare genom kungörelse på RF:s webbsida, idrottenskungorelser.se. Detta eftersom den nuvarande ordningen är klart problematisk ur ett integritetsperspektiv. RF vill framföra att RF har för avsikt att överväga alternativ till nuvarande ordning med offentliggörande på RF:s webbsida, i syfte att endast göra uppgifter om

dopningsförseelser tillgängliga för dem som har ett berättigat intresse av sådana uppgifter.

Längsta tid för behandling av personuppgifter i underrättelsearbetet Vi motsätter oss den frist som föreslås införas i 17 § i den föreslagna lagen som anger att personuppgifter inte får behandlas i underrättelsearbetet längre än tre år efter utgången av det kalenderår då uppgifterna behandlades första gången. Detta eftersom fristen innebär en betydande inskränkning i det underrättelsearbete som Svensk Antidoping utför enligt världsantidopingkoden och därmed försvårar det mycket angelägna

642/19-0

antidopningsarbetet inom idrotten. Vidare anser vi att det är oklart vad som avses med skrivningen ”första gången” uppgifterna behandlas.

Vi konstaterar inledningsvis att preskriptionstiden för en dopingförseelse är tio år. Avsaknaden av särskilda bestämmelser om hur länge personuppgifter får behandlas i underrättelsearbete i de till världsantidopingkoden tillhörande standarden för skydd av privatlivet och personuppgifter beror på preskriptionstiden för dopingförseelser men också på att underrättelsearbetet förutsätter att uppgifter inom utredningar från olika källor kan inhämtas, konsolideras och analyseras och att sådant arbete är komplext och kan därvid – i vissa fall – ta avsevärd tid. Information inkommer till och inhämtas från olika källor varvid den bearbetas innan informationen överförs till ett

informationshanteringssystem som är utformat för att hantera underrättelseinformation på ett säkert sätt. Det kan innebära att personuppgifter som är föremål för längre bevarandetider än fristen som föreskrivs i 17 § i den föreslagna lagen kan inlemmas i underrättelsearbetet och i informationshanteringssystemet. Personuppgifterna i

underrättelsearbetet träffas av den föreslagna bestämmelsen i 16 § i den föreslagna lagen som innebär att personuppgifter inte får behandlas under längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen. Behovet av att behandla personuppgifterna måste, som utredningen anför, prövas kontinuerligt.

Svensk Antidopings ambition är därvid att dessa personuppgifter som förs in i

informationshanteringssystemet ska raderas alternativt anonymiseras senast efter tre år. Att personuppgifterna skulle behandlas slentrianmässigt är således inte aktuellt.

Vid behov kan dopingprover äldre än tre år omanalyseras, detta om ny information framkommit och/eller nya analysmetoder tagits fram. Att införa en bestämmelse om längsta tid om tre år för behandling av personuppgifter i underrättelsearbete i den föreslagna lagen skulle emellertid kunna innebära att viktigt underrättelsearbete omintetgörs.

Vi föreslår därför att 17 § i den föreslagna lagen utgår.

Behovet av författningsreglering

RF har utifrån vad utredningen anfört för avsikt att se över 13 kap. 8 § RF:s stadgar.

2019-12-18

Kulturdepartementet

642/19-0

Sveriges Riksidrottsförbund Sveriges Olympiska Kommitté Stefan Bergh, generalsekreterare Peter Reinebo, verksamhetschef