REMISSYTTRANDE Vår referens: 2019/12/007 Er referens: Ju2019/03942/L5

Share "REMISSYTTRANDE Vår referens: 2019/12/007 Er referens: Ju2019/03942/L5"

REMISSYTTRANDE

Vår referens: 2019/12/007 Er referens: Ju2019/03942/L5 1 (1) 2020-03-17 Justitiedepartementet ju.remissvar@regeringskansliet.se ju.L5@regeringskansliet.se

En ny terroristbrottslag (SOU2019:49)

Svenska Bankföreningen har inga synpunkter på förslaget.

I sammanhanget vill Bankföreningen påpeka att för att kunna bedriva effektivt arbete mot finansiering av terrorism behöver verksamhetsutövare som omfattas av lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism få information från myndigheter om trender och modus för hur finansieringen går till. Det sker i dag ingen sådan återkoppling vad avser finansiering av terrorism.

SVENSKA BANKFÖRENINGEN

medieanvändare, skydda barn och unga från skadlig mediepåverkan, följa medieutvecklingen när det gäller barn och unga, sprida information och ge vägledning om barns och

Utredningen föreslår att reglerna som ska hindra utbildning för terrorism ska ändras på så sätt att det inte längre ska krävas att den som utbildar har vetskap om att

24. yrkesmässig verksamhet som avser förmedling, förvaring eller handel med konstverk, om det kan antas att det i verksamheten eller i en del av verksamheten genomförs