Share "Remissvar avseende ”Remiss av Energimarknadsinspektionens promemoria Lokaliseringssignaler i elnätstariffer” med dnr I2020/01387/E"

Generaldirektören 2020-09-09 2020/1869

REMISSVAR

BOX 1200 172 24 SUNDBYBERG STUREGATAN 1, SUNDBYBERG TEL: 010-475 80 00 REGISTRATOR@SVK.SE WWW.SVK.SE SvK1 01 6, v5 .0 , 2 01 8-08 -01

Remissvar avseende ”Remiss av

Energimarknadsinspektionens promemoria

Lokaliseringssignaler i elnätstariffer” med dnr

I2020/01387/E

Affärsverket Svenska kraftnät (”Svenska kraftnät”) har tagit del av

Energimarknadsinspektionens remiss av promemorian ”Lokaliseringssignaler i elnätstariffer” och lämnar nedan synpunkter.

I enlighet med ellagen har Svenska kraftnät en geografisk differentierad tariff, vilken beror på var i landet anslutningspunkten är lokaliserad. Bakgrunden är att tariffen ska vara kostnadsriktig och reflektera de kostnader som varje kund förorsakar. För att detta ska få full avsedd effekt måste prissignaler nå underliggande elnätsnivåer och slutkunder.

Svenska kraftnäts bedömning är att det remitterade lagförslaget är otillräckligt då det inte innebär någon förbättring avseende möjligheten för de prissignaler som förmedlas via transmissionsnätstariffen att nå de slutkunder som tillsammans föranlett signalen. Svenska kraftnät ser ett tydligt behov av ett mer omfattande helhetsgrepp kring regelverken för tariffer på region- och lokalnätsnivå än vad som föreslås. Enligt verket måste en sådan översyn även omfatta samredovisningen1

som motverkar möjligheten för transmissionsnätstariffen att få en styrande effekt genom att jämna ut tarifferna.

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Lotta Medelius-Bredhe efter föredragning av elmarknadsutredare, Mikaela Sjöqvist. I ärendets handläggning

2 (2)

har även deltagit enhetschef Transmission och Elmarknad, Mårten Bergman samt verksjurist, Ingrid Lindberg.

Sundbyberg, dag som ovan

Lotta Medelius-Bredhe

Energimyndigheten ser en risk att de lokala lösningar som gör det möjligt att anpassa sig till lokaliseringstariffer innebär investeringar (t.ex. lagring, teknik för smart

Dekan Ruth Mannelqvist/professor Samhällsvetenskapliga fakulteten Umeå universitet 090-786 50 00 Yttrande 2020-09-11 Dnr FS 1.5-1274-20 Ert dnr I2020/01387/E Sid 1 (2)