Share "Remissvar Ds 2014:9 En samlad kunskapsstyrning för hälso- och sjukvård och socialtjänst"

1(4) Landstingsdirektörens stab 2014-05-18 Dnr 2014/0253 Planerings- och utvecklingsenheten

Gunilla Skoog

Landstingsstyrelsens arbetsutskott

Remissvar Ds 2014:9 En samlad kunskapsstyrning för hälso- och

sjukvård och socialtjänst

Landstinget Blekinge har beretts möjlighet att inkomma med synpunkter på Ds 2014:9 ”En samlad kunskapsstyrning för hälso- och sjukvård och socialtjänst.” Landstinget Blekinge vill framföra följande. Landstinget Blekinge ställer sig bakom de föreslagna förändringarna för att åstadkomma ett tydligare ansvarsförhållande kring insatser för att underlätta spridningen av kunskap inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. Landstinget Blekinge vill också referera till Sveriges Kommuner och Landstings remissyttrande. Landstinget Blekinge ser det som positivt att patientens och brukarnas kunskaper och erfarenheter får en tydlig roll i kunskapsstyrningen. Region Skåne har också i sitt remissvar pekat på behovet av förtydligande inom några områden och Landstinget Blekinge stödjer Region Skåne i detta.

Sammanfattning av promemorian

Promemorian redogör för regeringens syn på hittills genomförda åtgärder med anledning av SOU 2012:33 ”Gör det enklare!”. Dessutom läggs ett antal nya förslag till förändrad

myndighetsstruktur.

Promemorians utgångspunkt är att kunskapsstyrning utgör en nyckelfråga för att möta kommande utmaningar inom hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Effekten av en välfungerande kunskapsstyrning visar sig i mötet mellan enskilda patienter/brukare och olika professioner. För att fungera måste den statliga kunskapsstyrningen vara anpassad till

patienters/brukares, olika professioners och huvudmännens behov. Dessutom måste sambanden mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst lyftas fram och onödiga gränser mellan

verksamheterna tas bort.

Promemorians förslag Inrättande av Kunskapsstyrningsråd

Myndighetscheferna för E-hälsomyndigheten, Folkhälsomyndigheten, Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (Forte), Inspektionen för vård och omsorg, Läkemedelsverket,

Socialstyrelsen, Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU), samt Tandvårds- och läkemedelsverket (TLV) föreslås ingå i ett strategiskt råd, där Socialstyrelsens generaldirektör är ordförande. Deltagandet ska vara obligatoriskt.

2(4) Inrättande av Huvudmannagrupp

Ett rådgivande organ inrättas, bestående av förtroendevalda i kommuner och landsting. Även här föreslås Socialstyrelsens generaldirektör bli ordförande. Gruppen föreslås bestå av 13 ledamöter – ledamöter/ersättare i kommun- eller landstingsfullmäktige – varav tre från landstingen och tio från kommunerna. Dessa utses av regeringen. Gruppen ska informera Kunskapsstyrningsrådet

Gemensam författningssamling

De åtta myndigheterna föreslås kungöra sina föreskrifter i en gemensam författningssamling, nämligen Socialstyrelsens författningssamling.

Socialstyrelsen blir den centrala aktören för kommunicering av föreskrifter.

Landstingsstyrelsens arbetsutskott föreslås besluta att föreslå landstingsstyrelsen besluta att ställa sig bakom ”Remissvar Ds 2014:9 En samlad kunskapsstyrning för hälso- och sjukvård och socialtjänst”.

Karlskrona dag som ovan

Peter Lilja Gunilla Skoog

3(4) Landstingsdirektörens stab

2014-05-18 Dnr 2014/0253

Planerings- och utvecklingsenheten Gunilla Skoog

Remissvar Ds 2014:9 En samlad kunskapsstyrning för hälso- och

sjukvård och socialtjänst

Landstinget Blekinge ställer sig bakom de föreslagna förändringarna för att åstadkomma ett tydligare ansvarsförhållande kring insatser för att underlätta spridningen av kunskap inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. *Landstinget Blekinge vill också referera till Sveriges Kommuner och Landstings remissyttrande. Landstinget Blekinge ser det som positivt att patientens och brukarnas kunskaper och erfarenheter får en tydlig roll i kunskapsstyrningen. Region Skåne har också i sitt remissvar pekat på behovet av förtydligande inom några områden och Landstinget Blekinge stödjer Region Skåne i detta.

Landstinget Blekinges vill särskilt betona behovet av kopplingen till kunskapsstyrning i region och landsting. Promemorian fokuserar i huvudsak på hur den nationella kunskapsstyrningen ska organiseras. Kopplingen till de olika huvudmännens professionella strukturer med olika

sakkunniggrupper och kunskapsorganisationer på nationell nivå, till exempel Nationella

Samverkansgruppen för Kunskapsstyrning) och på landstings/regionnivå i form av regionernas och landstingens egna kunskapsstyrningsstrukturer saknas i stort sett. De nationella uppdragen, RCC (Regionalt Cancer centrum), registercentra och behandlingsforskning utgör alla en del i kunskapsstyrningen, liksom de sex nya RCO (Registercentrumorganisationerna) bör lyftas fram i detta sammanhang.

4(4) Till landstingsstyrelsen

Landstingsstyrelsens arbetsutskott behandlade vid sitt sammanträde 2014-05-26 ovanstående ärende och beslöt att bifalla förslaget i sin helhet.

När läkemedel ordinerats på recept eller ordinationskort för dosdispen- sering skall den sjuksköterska som ansvarar för vården av en patient svara för att

Socialstyrelsen kan också med sin kunskap om socialtjänstområdet vara en bättre aktör att svara för kunskapsöversikter inom socialtjänstområdet än SBU med sin annorlunda

Utifrån föregående mötesanteckningar nämns att uppdrag på förslag på plan för ett Äldrehälsa Kronoberg ännu inte är lämnad till tvärgrupp äldre.. Annie-Lie har haft

Representanterna i LSVO:s ledningsgrupp ansvarar för att minnesanteckningar och beslut från LSVO:s ledningsgruppmöten kommuniceras till respektive organisations egna