BREVET FRÅN D AVID Brevet

N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "BREVET FRÅN D AVID Brevet"

Copied!

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

BREVET FRÅN D AVID Brevet

För att vara ärlig har detta varit den roligaste veckan på många år för mig, det var också första gången jag flög så också resan var en upplevelse.

När jag kom till min värdfamilj var jag lite nervös, vad skulle hända, var skulle vi bo och hur skulle vi bo. Jag hade blivit tillsagd att jag skulle få bo hos Bruno Barbier med Linus och Mats men jag fick bo med en annan Mats och en värdfamilj jag absolut inte kände. Men vi kom mycket bra överens det var mycket lättare med kommunikationen än vad jag hade väntat mig.

David klarade detta för första gång!

Utflykterna var väldigt intressanta och jag som är väldigt intresserad av bilar och historia så var utflykten till Marksburg och Nürburgring en högt uppskattad utflykt för mig. Besöket till

Phantasialand var en av de roligaste utflykterna, där till och med jag åkte de karuseller som fanns flera gånger om utan att må illa för första gången.

Som sammanfattning kan man säga att veckan har varit mycket bra, lärorik, intressant och man har fått en inblick om vad tyskarna gör på fritiden och om Tyskland. Men de workshops vi har fått har känts onödiga. Men en sak är säker. Man har fått väldigt många nya vänner.

David, Ludvika Judoklubb

(2)

BREVET FRÅN DANIEL Tysklandsbesöket

Jaha, då ska man skriva uppsats, nå det ska nog gå bra. Då börjar jag.

Att flyga för första gången var spännande, speciellt istarten. Jag fick dock ont i örat första flygturen, men sen vande jag mig. Sen kom vi fram, nog såg det lite annorlunda ut i Tyskland. Nu skulle vi till Bad Honnef. Dom kör lite tokigt i Tyskland, 160 på 80-väg. Jag berättar mer om det senare. När vi kommit fram blev vi välkomnade på ett bra sätt. Det var fint väder. Vi blev uppdelade till våra värdfamiljer. Vi åkte hem till värdfamiljen. Lunchen var lite konstig, youghurt på potatis är jag inte van vid men det smakade OK. Efter det åkte vi tillbaka till tennisklubben. Nu ska jag berätta lite om en dels bilkörning. När jag fick skjuts till Bad Honnef körde han ju 160 km på 80-väg. Fast det fanns värre, Davids värdfamilj körde 160 på 30-väg. En del parkerade mitt i vägen, andra snett på parkeringsplatsen så dom tog upp två platser.

Daniel m. fl. vid besök på Marksburgh.

Programmet var bra, fast det blev en hel del gående fast det var nog bara bra för benmusklerna. Det var rätt så kul att bada där, dom hade en rolig badplats (med mycket tjejer som både jag och min kompis David uppmärksammade). Marksburgh var en fin fästning, gammal också. Köln var en stor stad, jag har aldrig vart så förtjust i städer, fast den var rätt så fin (fast inte ren för det). Fotbolls- turneringen var rätt så roligt även fast jag är urdålig. Nåja vi kom i alla fall på sista plats! Det var trevligt folk där, mycket trevligt. Det var bra övning för att tala engelska, för jag kan inte tyska.

Hemresan gick bra och jag kan tänka mig att komma tillbaka, men det ska bli kul när tyskarna kommer till Sverige.

Daniel

(3)

BREVET FRÅN ANNA Tysklandsbesöket

Det var jättekul i Tyskland. familjen vi bodde hos var väldigt trevlig. Men de hade inga gardiner i fönstren. Jag vet inte om det var bara vår familj eller om det kanske är vanligt att ha det så i Tyskland. De hade målat bilder på vartenda fönster. Kuddarne som vi sov på var väldigt stora och de bäddade inte sängarne som vi gör.

De drack kolsyrat vatten hela tiden, till och med på träningen. Det var roligt att vi hade saker att göra hela tiden. Tisdagens besök på Marsburg var väldigt intressant, och stadsrallyt och badet var kul. det var också väldigt roligt att vara i Köln och besöka den stora domkyrkan.

Anna och hennes grupp utanför Domkyrkan i Köln.

Dagen på Phantasialand var kanske den roligaste, men det är svårt att säga, allt var roligt och veckan gick jättefort. Jag har helt ändrat uppfattning om Tyskland och det tyska språket. Innan besöket gillade jag inte landet speciellt mycket och språket verkade tråkigt. Nu skulle jag absolut kunna tänka mig att läsa tyska i skolan och jag åker gärna dit fler gånger.

Anna

(4)

BREVET FRÅN EMMY Tyskland

1:a

När vi kom till Bad Honnef så tog en fotograf några kort på oss från Sverige för att det skulle vara med i tidningen sen hade de ett välkommstal till oss. Sen delade de upp oss till familjerna vi skulle bo oss. Före innan vi åkte så fick vi bestämma vilka vi ville bo med, men jag fick inte bo med den jag skulle bo med utan jag fick bo med två killar från Tennisen, men det gjorde inte mig något för jag lärde känna den snabbt, jag hade suttit brevid en av dem på planet till Köpenhamn.

Familjen jag fick bo hos var snälla. När vi kom till dem så visade dom oss runt i huset, sen fick vi veta vart vi skulle sova. Jag fick sova i en husvagn som stod brevid huset där bodde Alexandra som var deras älsta dotter. Det var roligt att få sova där. Efter husvandringen fick vi middag pappan i huset stod på baksidan av huset och grillade fläsk. Sen fick jag följa med Alexandra till en marknad.

Sen kom hennes pappa å hämtade oss och så åkte vi tillbaka till tältet där vi skulle samlas varje dag.

Sen när vi var klara med allt vi skulle göra där så fick vi åka hem å sova.

2:a

Vi fick gå typ tispromenad genom stan det var roligt att få se allt å så passade jag på att köpa vykort så att jag kunde skriva till alla som jag ville skriva till. När vi var klara med det så fick vi äta i tältet sen fick de som ville gå å bada för det var varmt som attan där, efter det så åkte vi för att träna judo det var annorlunda träning, sen fick vi bada igen.

Emmy m. fl. i Nürburgrings nöjespark.

(5)

3:e

Vi var å besökte en borg som aldrig har blivit använd fast jag vet inte för guiden förvirrade mig lite.

Jag köpte lite sovenirer därifrån. Jag tyckte att det var mycket intressant att lysna på guiden. Sen åkte vi för att äta därefter åkte vi till ett ställe där de hade gamla motorcyklar och rallybilar, de fanns nya modeller å, de hade simulator där som vi åkte och så åkte vi i en G-kraftgenerator den åkte vi två gånger det var skojigt. l ett annat hus hade de gokartbana så vi gick dit å åkte där med.

Sen skulle vi få åka en runda på en rallybana men vi kom för tidigt så vi åkte hem i stället.

4:e

Vi åkte till ett nöjesfält å var där hela dagen. Vi delade upp oss i små grupper. Vi var där hela dagen å åkte, det var faktist roligt jag åkte sånt jag aldrig vågat åka förrut. Men jag hade kul.

5:e

Vi åkte till Köln för att titta på katedralen sen fick man bestäma vad man ville göra jag gick med gruppen som skulle till Zoo. Sen när vi var klara där så åkte vi tillbaka till Bab Honnef för där skulle de ha en avskedsfest. Sen var dagen slut.

I Tyskland vet de var paperskorgen är det enda jag såg var att nån hade målat på en vägg sen såg jag inget mera kladd. Jag hade det mycket roligt å så trivdes jag där, det är ett land jag skulle kunna åka tillbaka till.

Emmy

(6)

BREVET FRÅN LINUS Bad Honnef

Söndag:

Vi åkte buss till Arlanda. När vi hade kommit dit var vi tvungna att gå igenom tullen och lämna våra väskor. Vi gick runt i affärer medans vi väntade på flyget. Vi satt och väntade på flyget en stund. När flyget kom var jag jättenervös. Vi åkte ut på banan för att starta. När vi väl var uppe i luften var jag inte nervös nå mer. Vi skulle mellanlanda på Kastrup. När vi hade landat i Köln hämtades vi av privat bilar till Bad Honnefs tennisklubb som hade slagit upp ett tält. Vi fick reda på vilka vi skulle bo hos nere i Tyskland. Vi åt middag hos värdfamiljerna sen åkte vi till tältet. Vi intervjuade varandra och sen läste vi upp för dom andra.

Måndag:

Vi åkte till tältet och delades upp i grupper och gick runt i staden och hittade svar på alla frågor till stadsrallyt. Vi åt lunch i tältet. Vi tränade judo det var jätteroligt, därefter åt vi middag i tältet. Sen gick vi och badade ett tag. Jag åkte till värdfarniljen för att sova.

Tisdag:

Vi åkte till tältet för att samlas sen åkte vi till en borg som hette Marksburg det var roligt och intressant. Vi stannade vid ett berg och åt lunch. Vi åkte till Nürburgrings nöjespark det fans jätte många bilar och spel. Det var varmt i bussen. Vi åkte tillbaka till tältet sen till värdfamiljerna och åt middag sen spelade jag Game Boy och gick och la mig.

Onsdag:

Vi spelade fotboll ett tag sen åt vi lunch i tältet sen badade vi på ön Grafenwerth jätte länge. Vi åt middag i tältet. Jag åkte hem till värdfamiljen för att sova.

Torsdag:

Vi åkte till Rehn för att åka färja över, sen åkte vi tåg och buss till Phantasialand vi delades in i grupper. Vi åkte jättemånga karuseller sen åkte vi hem till våra värdfamiljer där vi åt middag. Jag gjorde inge mycke den kvällen förutom att jag sov.

(7)

Héloïse, Kristian och Linus i Köln.

Fredag:

Vi tränade judo jag lärde mig mycket nytt. Vi åkte till tältet för att samlas. Vi åkte tåg till Köln vi delades in i små grupper vi åt lunch där. Vi gick till ett chokladmuseum och gick därefter på stan.

När vi var tillbaka i Bad Honnef blev det ett avskedsparty, sen åkte vi till våra värdfamiljer.

Lördag:

Vi åkte till tältet för att ta farväl, sen åkte vi till flygplatsen i Köln. Vi fick vänta länge på flygplanet jag var inte lika nervös att flyga nu. Vi fick mat på planet till Arlanda. Vi åkte buss hem till

Smedjebacken.

Linus

(8)

BREVET FRÅN ANDERS Fritid i Sverige och i Tyskland

Under besöket i tyskland har vi gjort många roliga aktiviteter. Förutom att träna judo har vi badat på ön Grafenwerth, vi har varit på en guidad rundtur på medeltidsslottet Marksburg och vi har varit på den stora biltävlingsbanan Nürnburgring. Där fanns ett stort museum med rallybilar av olika slag, bilsimulatorer, en G-kraftsgenerator m.m. m.m. G-kraftsgeneratorn var ett litet runt rum där man stod efter väggarna. den snurrade runt fort så att man blev fasttryckt mot väggarna. Där fanns också go-kart som vi åkte.

Anders i diskussion med Bruno.

I Tyskland var vi också på "Phantasialand", ett nöjesfält ungefär som Liseberg, med traditionella berg och dalbanor, karuseller och sådant. Till exempel hade dom "Mystery Castle", det var ett slott som först var som ett spökhus, sen fick man åka en blandning av uppskutet och fritt fall. Mystery Castle tycker jag var det roligaste på Phantasialand. Vi har också varit i Köln i den stora domkyrkan där, och på zoo.

Anders

(9)

BREVET FRÅN MALIN Tysklandsresan

Att åka till Tyskland var roligt. Man fick träna på språket och man träffade nya vänner. Det var lite ovant med nya saker som man fick göra t ex sitta rak i ryggen när man äter och att sova med 1x1 m stora kuddar.

Malin på stadsrally i Bad Honnef.

Hela resan gick bra och det var bra arrangerat. Allt var jätte bra och det skulle vara jätte roligt att besöka Bad Honnef igen.

Malin

(10)

BREVET FRÅN KRISTIAN Bad Honnef

Söndag:

Vi kliver på bussen, och åker till Arlanda. När vi är på Arlanda tar vi flyget till Kasturp och i Kastrup byter vi plan och flyger till Köln, därefter åker vi in till Bad Honnef. På kvällen är det en kort presentation av deltagarna.

Måndag:

Vi samlades i tältet för att delas upp i grupper som skulle delta i stadsrallyt. Efter stadsrallyt så tränade vi judo det var säkert 40 grader i hallen. På kvällen badade vi.

Tisdag:

Vi åkte till borgen Marksburg. Där vi gick en sightseenrunda. Efter det åkte vi till Nüburgrings nöjesfält. Där vi åkte gocart och kolla på olika bilar. Vi skulle ha åkt buss på Nüburgrings riktiga racingbana, men dem hade tagit fel på tiden så vi åkte tillbaka.

Onsdag:

Vi börjar med att spela fotboll, och efter fotbollen så åt vi middag i tältet, därefter badade vi ett tag.

Vi skulle egentligen ha bestigit ett berg, men det vart för varmt.

Torsdag:

Vi åkte buss till Phantasialand, som är ett stort nöjesfält. Där vi åkte en massa karuseller och kolla på en massa sevärdheter. Sedan åkte vi tillbaka.

Kristian åter efter vandring i Köln.

(11)

Fredag:

Började med judoträning och efter träningen åkte vi till Köln där vi gick på chokladmuseum, kolla på den berömda domkyrkan och shoppade. Senare var det avskedsparty i tältet.

Lördag:

Vi åkte till tältet och därefter åkte vi i olika bilar till Köln och flög till Frankfurt där vi fick vänta 3 timmar innan vårt plan till Arlanda kom. På Arlanda tog vi bussen hem. Och stanna i Hummelsta där vi tog en rast.

Kristian

References

[r]

Fastighetsägare och företrädare för Norra Lagnö Skeppslag har därefter framfört synpunkter till Länsstyrelsen på denna miljökonsekvensbeskrivning, i yttrande daterat

Befintliga träd i vägens direkta närhet är inritade efter ortofoto.

För att drift och underhåll skulle kunna säkerställas från 1 januari 2013 gjorde vi åtgärder vid färjelägena för att kunna ta över

OBJEKTNUMMER PROJEKTERINGSSTEG STATUSBENÄMNING SENASTE REVIDERING. 107130

Trafikverkets beslut att en arbetsplan ska upprättas för att Färjerederiet kör trafikfärja på den befintliga sträckan Norra Lagnö – Östra Tynningö (alternativ 3 i förstudien)

Befintliga träd i vägens direkta närhet är inritade efter ortofoto. Referensbild väntkur i trä som

Befintliga träd i vägens direkta närhet är inri- tade efter ortofoto.