Share "Remissvar avseende Utkast till lagrådsremiss: Skärpta straff för de allvarligaste fallen av immaterialrättsintrång, Dnr Ju2019/03948/L3"

Läkemedelsindustriföreningens Service AB/The Swedish Association of the Pharmaceutical Industry AB Postadress/Postal address: Box 17608, SE-118 92 Stockholm | Besöksadress/Visiting address: Sveavägen 63 Tel: +46 8 462 37 00 | Fax: +46 8 462 02 92 | E-mail: info@lif.se | www.lif.se | www.life-time.se | www.fass.se Fakturaadress/Invoice address: Läkemedelsindustriföreningens Service AB, Fack 972, FE 836, 751 75 Uppsala Org.nr: 556170-1268 VAT No: SE556170126801

Socialdepartementet

ju.remissvar@regeringskansliet.se Kopia:

ju.L3@regeringskansliet.se

Stockholm 2020-01-22

Remissvar avseende Utkast till lagrådsremiss: Skärpta straff för de

allvarligaste fallen av immaterialrättsintrång, Dnr Ju2019/03948/L3

LIF tackar för möjligheten att lämna synpunkter på den remitterade lagrådsremissen.

LIF ansluter till och stödjer de synpunkter som lämnas av Svenskt Näringsliv och vill därutöver framföra följande.

Såsom framförts i remissvaret avseende SOU 2018:41, ser LIF att värdet i de nya straffbestämmelserna framförallt ligger i att de medför förbättrade möjligheter att förhindra spridningen av förfalskade läkemedel. När det gäller förfalskade läkemedel har intrången hitintills dock rört på varumärkes- eller upphovsrättsområdet, inte patentområdet.

LIF vill slutligen betona vikten av att det grundläggande konceptet ”motiverat ur allmän synpunkt” bedöms och tillämpas likartat oberoende av industrisektor. Detta gäller särskilt på patentområdet, där praxis avseende allmänt åtal helt saknas i Sverige, enligt vad som uppges i SOU 2015:41.

Anders Blanck Generalsekreterare

KLYS yttrade sig i juni 2018 över utredningen SOU 2018:6 Grovt upphovsrättsbrott och grovt varumärkesbrott och ställde oss i princip positiva till utredningens förslag. Vi tillstyrker

I den slutliga handläggningen har även enhetschef Christina Sundblad deltagit..

Den föreliggande lagrådsremissen om förslag till skärpta straff för de alvarligaste formerna av immaterialrättsintrång innehåller viktiga nyheter som kommer att får betydelse