REMISSVAR PÅ PROMEMORIAN COVID-19-LAG, S2020/09214

Share "REMISSVAR PÅ PROMEMORIAN COVID-19-LAG, S2020/09214"

REMISSVAR PÅ PROMEMORIAN COVID-19-LAG, S2020/09214

Svenska Nöjesparksförening är positiv till att en ny tillfällig lag ersätter förbudsförordningen och vill med den utgångspunkten kommentera regeringens promemoria och föreslå några förtydliganden.

Förbudsförordningen har fungerat dåligt

Den nya lagen kommer att medföra att den i smittskyddssyfte dåligt anpassade förbudsförordningen upphör. Svenska Nöjesparksföreningen är därför i grunden positiv till den regeringens förslag om tillfällig lag för att förhindra spridningen av sjukdomen covid-19.

Med stöd av Ordningslagen beslutade regeringen i mars att kraftigt begränsa antalet besökare för verksamheter som i laglig mening är allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, vilket omfattar nöjesparker. Effekten blev att nöjesparker inte fått vara öppna under 2020. Samtidigt har nöjesparkerna i resten av EU varit öppna utan att någon ökad smittspridning kunnat påvisats.

Folkhälsomyndighetens experter har kommit fram till samma sak - att utomhusarrangemang så som nöjesparker inte medför någon eller liten ökad risk för smittspridning. Detta har Svenska Nöjesparksföreningen påpekat i dialog med regeringen, Folkhälsomyndigheten och Polismyndigheten.

Intentionen med den föreslagna lagen är att ge regeringen, eller den myndighet som regeringen bestämmer, möjlighet att via föreskrifter förhindra spridningen av sjukdomen covid-19. Lagens syfte är också att ge regeringen eller en utpekad myndighet möjlighet att vara mer träffsäker i sina åtgärder mot smittspridning jämfört med vad som är möjligt idag då förbudsförordningen stänger nöjesparker med låg risk för smittspridning medan exempelvis köpcentra och enskilda butiker får hålla öppet trots betydligt högre risk för smittspridning.

Svenska Nöjesparksföreningen förväntar sig att lagen ska skapa förutsättningar för nöjesparker att få bedriva anpassad verksamhet under en pågående pandemi, precis som nöjesparker har fått göra inom övriga EU. Under sommaren 2020, när alla andra länder tillät nöjesparker som anpassade sin verksamhet att vara öppna blev det tydligt att så inte var fallet.

Proportionalitetsprincipen viktig

Den föreslagna lagens ger regeringen och dess myndigheter nya kraftfulla möjligheter, men då måste kravet på att proportionalitetsprincipen efterlevs vara extra tydligt.

Av promemorian framgår att föreskrift som meddelas för att begränsa smittspridning inte får vara mer långtgående än vad som är försvarligt med hänsyn till människors liv o hälsa. Svenska Nöjesparksföreningen vill att denna proportionalitetsprincip lyfts upp och förtydligas genom att utvidga möjligheten till överklagande till att inte bara omfatta beslut som fattats av länsstyrelsen och Polismyndigheten, vilket är den begränsning som nämns i

promemorians punkt 14.

Beslut som innebär ingrepp på näringsfriheten måste kunna prövas av domstol för att proportionalitetsprincipen ska kunna värnas. Ett överklagande måste hanteras skyndsamt.

Ersättning till drabbade verksamheter

När regeringen och dess myndigheter genom den nya lagen får ett mer träffsäkert verktyg att förhindra

spridningen av sjukdomen covid-19 måste verksamheter som drabbas av inskränkningar i näringsfriheten ha rätt till ersättning.

I promemorians punkt 17 om ersättningsfrågor föreslås att dagens system bibehålls, det vill säga att regerings och riksdag utarbetar stöd till verksamheter som drabbats av covid-19. Dagens system där stöd löpande arbetas fram till drabbade företag, löntagare och andra aktörer riskerar att missa verksamheter med ovanliga affärsmodeller. Nöjesparker, med relativt jämnt fördelade utgifter under året och en kort säsong där intäkterna ska täcka årets hela utgifter, har inte ersatts på ett sätt som Svenska Nöjesparksföreningen uppfattat varit lagstiftarnas intention. Lagen bör precisera att ekonomisk ersättnings för att lindra de ekonomiska verkningar förordningen haft ska utformas så att hänsyn tas till företags olika affärsmodeller snarare än att vara så breda som möjligt.

Yttrandet begränsas till ersättningsfrågor samt till den avsedda tiden som lagen föreslås gälla.. HRF

Det finns inte heller någon hänvisning i lagförslaget till att bedömningar även ska göras med hänsyn till vilka risker det innebär att verk- samheter stängs, särskilt vad

Vad gäller regleringen för kollektivtrafik och inrikesflyg menar Länsstyrelsen att den regleringen bör utvidgas och omfatta även annan passagerartrafik som till exempel

I detta ärende har generaldirektör Lena Nyberg beslutat.. Senioranalytiker Tiina Ekman har