Share "Remissyttrande över promemorian Genomförandet av MKB-direktivet i plan- och bygglagen (Ds 2020:19)"

1(1)

551 81 Jönköping • Besöksadress: Kyrkogatan 32 • Telefon: 036-15 53 00 • domstolsverket@dom.se • www.domstol.se/domstolsverket Öppettider: måndag–fredag kl. 8.00–16.30 Domstolsverket Datum 2020-11-13 Diarienummer DOV 2020/1119 Finansdepartementet fi.remissvar@regeringskansliet.se

Remissyttrande över promemorian

Genomförandet av MKB-direktivet i plan- och

bygglagen (Ds 2020:19)

Ert dnr Fi2020/03324/SPN

Domstolsverket har granskat promemorian Genomförandet av MKB-direktivet i plan- och bygglagen (Ds 2020:19) mot bakgrund av den verksamhet som bedrivs av Sveriges Domstolar, dvs. utifrån hur förslaget kan tänkas påverka verksamheten ekonomiskt, organisatoriskt och utbildningsmässigt. Granskningen har även omfattat hur förslaget kan påverka verksamhetsstöd, arbetsformer eller rättssäkerheten generellt. Domstolsverket har bedömt att utredningen inte innehåller något förslag som i någon större mån påverkar Sveriges Domstolar på ett sådant sätt. Domstolsverket har därför inte något att invända mot förslaget.

Detta yttrande har beslutats av juristen Maria Corneliusson. Föredragande har varit juristen Jenny Lindestam.

Maria Corneliusson

I promemorian lämnas förslag på ändringar i plan- och bygglagen för att förtydliga genomförandet av MKB-direktivet, det vill säga Europaparlamentets och rådets direktiv

Ordföranden föreslår att nämnden ska besluta att bifalla tjänsteutlåtandet och finner att nämnden beslutar i enlighet med ordförandens

Havs- och vattenmyndigheten tillstyrker i stort förslaget till undantag från krav på detaljplan, men anser att det bör omformuleras så att bara de projekt som det finns