Share "Remissyttrande över betänkandet En sjukför-säkring anpassad efter individen (SOU 2020:26)"

1(1)

551 81 Jönköping • Besöksadress: Kyrkogatan 32 • Telefon: 036-15 53 00 • domstolsverket@dom.se • www.domstol.se/domstolsverket Öppettider: måndag–fredag kl. 8.00–16.30

[Företag] Datum

2020-07-01 Diarienummer DOV 2020/901

Socialdepartementet

s.remissvar@regeringskansliet.se

Remissyttrande över betänkandet En

sjukför-säkring anpassad efter individen (SOU 2020:26)

Ert dnr S2020/04508/SF

Domstolsverket har granskat betänkandet mot bakgrund av den verksamhet som bedrivs av Sveriges Domstolar, dvs. utifrån hur förslaget kan tänkas påverka verksamheten ekonomiskt, organisatoriskt och utbildningsmässigt. Granskningen har även omfattat hur förslaget kan påverka verksamhetsstöd, arbetsformer eller rättssäkerheten generellt.

I utredningen saknas en konsekvensbeskrivning av förslagets påverkan på Sveriges Domstolar. Det finns alltså ingen utredning gällande om och i så fall i vilken omfattning måltillströmningen till förvaltningsdomstolarna kan komma att påverkas av förslaget. Förvaltningsdomstolarna handlägger årligen ett stort antal sjukpenningmål. Redan en låg förändrad

överklagandeandel och hantering av de mål som kommer att omfattas av föreslagen reglering kommer således att få konsekvenser för Sveriges Domstolar. Utifrån innehållet i betänkandet är det dock inte möjligt för Domstolsverket att göra en uppskattning av ekonomiska konsekvenser för Sveriges Domstolar. Utredningen skulle därför behöva kompletteras med en sådan konsekvensbeskrivning.

Detta yttrande har beslutats av juristen Maria Corneliusson. Föredragande har varit juristen Maria Sjunnesson.

Maria Corneliusson

I ljuset av att utredningen anger omplacering och dess konsekvenser som ett ganska tungt vägande skäl till stöd för att behovsanställda personer redan från dag 91 ska bedömas

Detta yttrande har beslutats av kammarrättslagmannen Raymond Grankvist och kammarrättsrådet Andreas Sundberg, föredragande. Raymond Grankvist

• Kommunal är positiva till förslaget om ändring i tillämpningen av partiell sjukskrivning, så att det blir möjligt att göra det utifrån en annan förläggning av arbetstiden