Share "Subject: Remissyttrande från Oskarshamns kommun M2020/01709 Attachments: KS 2020_000873-5 Protokollsutdrag - , 2020-10-06, 178 "

From: Linn Helmner <Linn.Helmner@oskarshamn.se>

Sent: den 2 november 2020 08:25

To: M Remissvar

Cc: Linn Åkesson; Jerker Forssell; Raili Harrysson

422639_1_0.DOCX Categories: M2020/01079/Ke Hej,

Bifogat finns remissyttrande från Oskarshamns kommun på remiss M2020/01709 Prememoria om kommunalt ansvar för insamling och materialåtervinning av returpapper.

Yttrandet är en paragraf från kommunstyrelsens arbetsutskott, medan kommunstyrelsens paragraf justeras och expedieras till er snarast och inte innebär någon förändring i yttrande från Oskarshamns kommun jämfört med denna paragraf.

Vänligen,

Linn Helmner

Kommunsekreterare

Kommunstyrelsens kansli Oskarshamns kommun Tel: 0491-882 87

E-post: linn.helmner@oskarshamn.se Besöksadress: Varvsgatan 8

Postadress: Box 706, 572 28 Oskarshamn www.oskarshamn.se

Hur vi behandlar dina personuppgifter kan du läsa på www.oskarshamn.se/personuppgifter

PROTOKOLL

Sida 1 Kommunstyrelsens arbetsutskott

Sammanträdesdatum

2020-10-06

Justerarsignaturer Utdragsbestyrkande

§ 178 Dnr KS 2020/000873-3

Remissvar- Kommunalt ansvar för insamling och materialåtervinning av returpapper

Arbetsutskottets beslutsförslag till kommunstyrelsen

Oskarshamns kommun ansluter sig till remissyttrandet från Avfall Sverige och SKR angående Miljödepartementets promemoria om kommunalt ansvar för insamling och materialåtervinning av returpapper.

Ärendet

Miljödepartementet har skickat en promemoria, kommunalt ansvar för insamling och

materialåtervinning av returpapper, på remiss till Oskarshamns kommun för yttrande. Oskarshamns kommun ska yttra sig över promemorian senast den 30 oktober 2020.

I promemorian föreslås att producentansvaret för returpapper ska upphävas och att kommunerna från den 1 januari 2022 ska tillhandahålla ett system med lättillgängliga insamlingsplatser för att samla in utsorterat returpapper. Kommunen ska se till att det returpapper som samlas in hanteras så att materialåtervinning främjas. Målet ska vara att minst 90 viktprocent av det returpapper som produceras ska materialåtervinnas.

Avfall Sverige, som är kommunernas branschorganisation inom avfallshantering och Sveriges kommuner och regioner (SKR) har 2020-09-18 yttrat sig över promemorian. Förutom remissvar har Avfall Sverige och SKR skickat in två gemensamma skrivelser till Regeringskansliet i maj och juli, dessa utgör komplement till remissvaret.

Delar av yttrande från Avfall Sverige och SKR

”Avfall Sverige och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) avstyrker regeringens förslag och motsätter sig ett avskaffat producentansvar för returpapper.

SKR och Avfall Sverige anser att;

• regeringen måste riva upp beslutet om att ta bort producentansvaret för returpapper.

• regeringen måste besluta om en samlad lösning för insamlingen från hushållen istället för olika delbeslut om returpapper, matavfall och förpackningar.

• för säkerställande av återvinningsmålen krävs ett bibehållet producentansvar.

• regeringen behöver backa regleringen till de förordningar om producentansvar som antogs 2014 och komplettera med regler om kostnader.

• regeringen behöver göra en ordentlig utredning i god dialog om hur framtidens insamling bäst kan organiseras.

• regeringens uppskattade kostnader, det föreslagna återvinningsmålet och tidplanen för förändringarna är helt orimliga.

PROTOKOLL

Sida 2 Kommunstyrelsens arbetsutskott

Sammanträdesdatum

2020-10-06

Justerarsignaturer Utdragsbestyrkande

§ 178 fortsättning

Om regeringen trots SKRs och Avfall Sveriges avstyrkan upphäver producentansvaret krävs flera års längre omställningstid, statligt finansiellt stöd till kommunerna samt krav på producenterna att blanda in återvunnen råvara vid nytillverkning av papper och kartong för att kommunerna

överhuvudtaget ska ha möjlighet att närma sig det nya föreslagna 90-procentmålet. Regeringen behöver vidare göra en jämförande miljö-konsekvensbedömning av de uppdelade och splittrade insamlingslösningarna som nu föreslås för förpackningar, tidningar och matavfall jämfört med om ett enhetligt in-samlingssystem istället skulle tas fram.”

Yttrandet från Avfall Sverige och SKR framgår i sin helhet av bilagan.

Ärendets behandling

I ett tjänsteutlåtande, 2020-10-01, från kommunstyrelsens kansli föreslås att Oskarshamns kommun ansluter sig till remissyttrandet från Avfall Sverige och SKR angående Miljödepartementets

Dagens sammanträde

Ordföranden ställer proposition på förslaget från kommunstyrelsens kansli och finner att arbetsutskottet beslutar bifalla detta.

Beslutsunderlag

Tjänsteutlåtande, KS-kansli, 2020-09-30

Bilaga: Remiss Promemoria från Miljödepartementet Bilaga: Yttrande Avfall Sverige och SKR

Att i ett längre perspektiv lägga större delen av ansvaret för insamling av returpapper på denna kanal skulle snabbt leda till att 71 procent, 5,6 miljoner svenskar i åldern