Share "SVEBIO Svenska Bioenergiföreningen 2020-05-11 /Kjell Andersson REMISSYTTRANDE Dnr: M2020/00083/R Till Miljödepartementet Rättssekretariatet"

Remissvar på promemorian Nytt regelverk för handel med utsläppsrätter

Svebio, Svenska Bioenergiföreningen, har beretts möjlighet att yttra sig över rubricerade promemoria och vill framhålla följande:

De reformer som nu genomför för att skärpa EU:s handel med utsläppsrätter är mycket välkomna och har redan lett till höjda priser på utsläppsrätter, som dock tillfälligt sjunkit något som resultat av corona-pandemin. Den snabbare avtrappningen och det nya

regelverket kring marknadsstabilitetsreserven kommer att få stor betydelse för att minska utsläppen av koldioxid och för teknikutveckling och konvertering av anläggningar som använder fossila bränslen.

Promemorian handlar dock inte om de beslutade åtgärderna eller deras tillämpning i Sverige utan är som vi uppfattar det enbart av lagteknisk karaktär. Exempelvis frågan om svensk opt-out för mindre värmepannor inom fjärrvärmen hanteras i annat sammanhang.

När det gäller frågan om den svenska regleringen av utsläppshandeln ska ske i en separat lag eller inordnas i miljöbalken är vår uppfattning att en separat lag är att föredra, främst av kommunikativa skäl. En separat lag innebär att alla berörda aktörer har ett dokument att utgå från, där alla aspekter av utsläppsrättshandeln finns samlade i en inte alltför

omfattande text.

Namnet på lagen bör som tidigare vara ”lag om handel med utsläppsrätter”, inte ”lag om utsläpp av växthusgaser” eftersom lagen enbart reglerar utsläppsrätthandeln, inte växthusgasutsläpp generellt. Samma rubricering bör gälla förordningen.

Svenska Bioenergiföreningen

Gustav Melin Kjell Andersson

Förslagen innebär att den nuvarande lagen (2004:1199) om handel med utsläppsrätter upphävs och att innehållet i flera bestämmelser i stället överförs till balken.. Ett stort

Transportstyrelsen tillstyrker i huvudsak förslaget i övrigt men önskar lyfta fram följande synpunkter avseende förslagen till lagen om utsläpp av växthusgaser och förordningen

SVEBIO Svenska Bioenergiföreningen 2019-02-15 /Kjell Andersson REMISSYTTRANDE Dnr: M2019/00116/Kl Till Miljö- och energidepartementet

Vid beslut om åtgärder för ökad kolinbindning i skog och mark måste man ta ett helhetsperspektiv på utnyttjandet av markresurserna, där man i första hand ser till potentialen

Företrädare för biobränslebranschen har under många år krävt att en skrotningspremie ska införas för att påskynda utbytet av gamla vedpannor mot modern eldningsutrustning..

Att ställa krav på materialåtervinning för trä är inte miljömässigt motiverat, särskilt inte i Sverige där biomassa är huvudsakligt bränsle för värme och kraftvärme.

Svenska Kraftnät har ett övergripande ansvar för stamnät och balans på nationell nivå, men kan inte styra investeringarnas geografiska lokalisering och kan inte heller råda

När det gäller biogas från termisk förgasning (bio-metan) kan man också ta vara på restprodukter, både från skogsbruket och jordbruket och tillhörande industrier, men här finns