Remissvar avseende Sveriges miljöövervakning

Share "Remissvar avseende Sveriges miljöövervakning"

Organisatorisk enhet Handläggare Stabsenheten Håkan Aronsson

Miljödepartementet Datum Dnr

2019-11-26 2019-2463

Informationssäkerhetsklassificering Öppet

Ert datum Er referens

2019-09-26 M2019/01011S

POSTADRESS TELEFON TELEFAX E-POST OCH INTERNET

Kustbevakningen Box 536

371 23 KARLSKRONA

0776-70 70 00 (växel) 0455-105 21 registrator@kustbevakningen.se www.kustbevakningen.se

Remissvar avseende Sveriges miljöövervakning – dess uppgift och organisation för en god miljöförvaltning.

Utredningens kartläggning och analys av miljöövervakningen i Sverige påvisar att det behövs en struktur för den strategiska styrningen och samordning av miljöövervakningen. För att bland annat stärka överblicken och effektivisera hanteringen av miljöövervakningen förseslås det i betänkandet att ett miljöövervakningsråd inrättas vid Naturvårdsverket med uppgift att dels ta fram underlag för regeringens strategiska styrning av miljöövervakningen, dels

samordna och utveckla miljöövervakningen samt rapportera till regeringen. Kustbevakningen ser positivt på förslaget att inrätta ett miljöövervakningsråd vid Naturvårdsverket då förslaget kan ge effektivare samordning och bättre styrning av miljöövervakningen.

I övrigt har Kustbevakningen, utifrån sitt verksamhetsområde, inga synpunkter att anföra. ---

Beslut om detta yttrande har fattats av generaldirektör Therese Mattsson. I ärendets handläggning har deltagit tillförordnad enhetschef Anna-Clara Eriksson, chefsjurist Sara Thörngren och analytiker Håkan Aronsson, föredragande.

Therese Mattsson

Några specifika förslag för att stärka samverkan mellan miljöövervakning och miljömålsuppföljning ges inte, men detta är något länsstyrelserna och andra myndigheter kan

bedömningsunderlag mot nationell och internationell lagstiftning, ge underlag för regionala och nationella åtgärder samt för att ge underlag till samhällsplanering inom länet..

Länsstyrelsen tillstyrker förslaget att renodla anslaget 1:2 till miljöövervakning och miljömålsuppföljning och det föreslagna namnbytet för att markera detta är