Share "Remissvar PM Reviderade förslag för ett stärkt spelarskydd till följd av spridningen av sjukdomen covid-19."

Stockholm den 2 juni 2020 Fi2020/02404/OU

1 Till:

Fredrik Sandström Finansdepartementet

Avdelningen för offentlig förvaltning Från:

Svenska Postkodföreningen

Remissvar PM Reviderade förslag för ett stärkt

spelarskydd till följd av spridningen av sjukdomen

covid-19.

Bakgrund

Svenska Postkodföreningen bjöds in att svara på PM Ett stärkt spelarskydd till följd av

spridningen av sjukdomen covid-19 den 8 maj 2020. Svenska Postkodföreningen valde att

bara yttra sig rörande förslaget om att värdet av en bonus enligt 14 kap. 9 § spellagen

(2018:1138) skulle få uppgå till högst 100 kronor. Postkodföreningen avstyrkte förslaget med motiveringen att det skulle påverka de allmännyttiga lotteriernas möjligheter att bedriva sin verksamhet negativt och att denna oavsiktliga effekt inte skulle bidra till att uppfylla syftet med åtgärden.

Yttrande

Det är glädjande att regeringen nu har utformat ett mer träffsäkert förslag rörande

bonusbegränsning i PM Reviderade förslag för ett stärkt spelarskydd till följd av spridningen

av sjukdomen covid-19. Regeringen har omformulerat förslaget till att enbart omfatta

kommersiellt onlinespel samt värdeautomatspel. Skälen för det reviderade förslaget anges vara att kommersiellt onlinespel och värdeautomatspel är särskilt riskfyllda spelformer, något som också flera andra remissinstanser yttrade sig om. Postkodföreningen anser att det reviderade förslaget om bonusregleringen är mer proportionerligt än det ursprungliga och att det också är mer förenligt med riksdagens mål för politikområdet.

Postkodföreningen noterar att både regeringen och flertalet remissinstanser har de riskfyllda spelformerna som utgångspunkt för sina resonemang och bedömningar. Ingen av

remissinstanserna menar att den spelform eller de premier som de allmännyttiga lotterierna erbjuder sina kunder kan orsaka den problematik som regeringens förslag till

bonusbegränsning syftar till att stävja under Corona-pandemin. Tvärtom har flertalet remissinstanser, precis som regeringen också beskriver i sin reviderade promemoria, ansett

Stockholm den 2 juni 2020 Fi2020/02404/OU

att den föreslagna bestämmelsen om begränsning av storleken på bonuserbjudanden är olämplig, eftersom den skulle gälla andra spelformer än kommersiellt onlinespel. Svenska Postkodföreningen ser även hur yttranden från forskare och experter visar hur viktigt det är med relevanta och anpassade åtgärder för olika spelformer. Se nedan t.ex. utdrag ur remissvar från Lunds universitet:

”Tillgänglig forskningsdokumentation från vårdsökande patienter och från studier av nätspelare i Sverige talar starkt för en riskklassificering av spel och för därpå baserade differentierade spelansvarsåtgärder för olika spelformer.” (Lunds universitet, medicinska fakulteten)

Svenska Postkodföreningen anser att grunden till den särställning som allmännyttiga lotterier har i spellagstiftningen ytterligare stärkts av regeringens promemorior och remissvar som inkommit i processen med att ta fram den tillfälliga förordningen. Vi utgår ifrån att regeringen även i sitt fortsatta arbete i frågor som rör spelmarknaden kommer att ta hänsyn till den belagda skillnad i farlighetsgrad som ligger till grund för de reviderade förslagen i aktuellt PM samt den nya spellagen. På det sättet kan konsumenter garanteras det bäst anpassade spelarskyddet samtidigt som de allmännyttiga lotterierna kan fortsätta att bedriva och utveckla sin verksamhet i syfte att stärka civilsamhällets organisationer.

Spelinspektionen har inte närmare kunskap om hur omfattande ändringar det rör sig om, men det kan inte uteslutas att det rör sig om ändringar som är både tidskrävande och som

Mot bakgrund av att analyser visat att spelandet inte ökat i den utsträckning som befarats, torde det enligt förbundet vara en tillräcklig åtgärd att det stärkta spelar- skyddet

 föreslår att Spelinspektionens nya uppdrag (Fi2020/01922OU), där det bland annat ingår att följa utvecklingen på spelmarknaden (det vill säga spelandet) kompletteras med

Spel för allmännyttiga ändamål gavs ett eget kapitel i den nya spellagen (kap. 6) och den 18 december 2018 beslutade riksdagen att ett av de nya målen för spelmarknaden ska vara