Remissvar (U2020/02667/S) En mer likvärdig skola

Share "Remissvar (U2020/02667/S) En mer likvärdig skola"

Rnr 68.20 2020-11-30 Utbildningsdepartementet 103 33 Stockholm Saco Box 2206 103 15 Stockholm Tel växel: 08-613 48 00 E-post: kansli@saco.se www.saco.se Remissvar (U2020/02667/S)

En mer likvärdig skola – minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning (SOU 2020:28)

Sveriges akademikers centralorganisation, Saco, har beretts möjlighet att yttra sig över betänkandet En mer likvärdig skola – minskad

skolsegregation och förbättrad resurstilldelning (SOU 2020:28).

Utredningens uppdrag var att analysera och föreslå åtgärder för att minska skolsegregationen och förbättra resurstilldelningen till förskoleklass och grundskola med syftet att öka likvärdigheten inom berörda skolformer. Saco har med oro observerat att likvärdigheten i det svenska skolsystemet brister vilket innebär att bostadsort och sociala och ekonomiska hemförhållanden spelar roll för vilken utbildning en elev får. Det är inte acceptabelt.

Utredningens uppdrag och syfte är således synnerligen angeläget. Saco uppfattar att utredningen på ett gediget och ambitiöst sätt genomfört sitt uppdrag. Saco vill dock poängtera att omfattningen av det statliga ansvaret för skolan behöver vara större än det utredningen föreslår och att staten måste ta huvudansvaret för skolan.

Ett ökat statligt ansvar för skolan har också identifierats av flertalet

utredningar som en betydelsefull åtgärd för ökad likvärdighet. Även denna utredning drar slutsatsen att staten behöver ta ett större ansvar för skolans likvärdighet. Utredningen lägger också ett antal förslag som ökar det statliga ansvaret. Dessa förslag är viktiga och ökar möjligheten till en mer likvärdig och kompensatorisk skola.

Saco vill särskilt lyfta förslaget om att etablera Skolverket regionalt. Idag saknas en regional dimension i skolsystemet. En regional nivå är en förutsättning för ett ökat statligt ansvar då vissa uppgifter kräver ett centralt ansvar, men själva handhavandet utförs mer lämpligt på regional nivå. Den regionala nivån bör inrättas med de uppgifter som utredningen föreslår, men det finns fler uppgifter som kan övervägas för denna nivå, t ex inom finansiering och dimensionering. Den regionala nivån bör därför utformas på ett sätt så att den har beredskap för ytterligare ansvarsuppgifter.

2/2

Ökat statligt ansvar för skolan är en fråga som Saco driver tillsammans med Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund. Ytterligare synpunkter kring det statliga ansvaret återfinns i deras remissvar.

Saco vill särskilt uppmärksamma den modell för statligt ansvarstagande för förskoleklass, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning som tagits fram av Lärarnas Riksförbund och som bifogas deras remissvar.

För synpunkter på de enskilda förslagen i utredningen hänvisar Saco till de remissvar som Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund lämnat in direkt till departementet.

Sveriges akademikers centralorganisation

Lena Granqvist Linda Simonsen

gymnasieskolan som möjliggör regional samordning utan statlig styrning och som tar hänsyn till och kan byggas utifrån lokala och regionala behov och förutsättningar. Exempelvis har

Hedemora kommun ställer sig positiva till att styra möjligheten till skolbyten enbart vid terminsstart.. Grunder för skolplaceringar