Share "Remissvar: Proportionalitetsprövning av krav på yrkeskvalifikationer Remissvar: Promemorian om dröjsmålstalan vid erkännande av yrkeskvalifikationer"

Akademikerförbundet SSR Box 128 00, 112 96 Stockholm 08-617 44 00 kansli@akademssr.se www.akademssr.se SSR Direkt

Frågor om anställning och arbetsliv 08-617 44 71

ssrdirekt@akademssr.se

Medlemsservice

Frågor om medlemskap och avgifter 08-617 44 70

medlem@akademssr.se

Utrikesdepartementet 103 33 Stockholm

Stockholm 25 maj 2020

Remissvar: Proportionalitetsprövning av krav på

yrkeskvalifikationer

Remissvar: Promemorian om dröjsmålstalan vid

erkännande av yrkeskvalifikationer

Utrikesdepartementet har via Saco gett Akademikerförbundet SSR möjlighet att yttra sig över de två rubricerade betänkandena.

Betänkandenas förslag i korthet:

Den första promemorian rör att kodifiera det moderniserade

yrkeskvalifikationsdirektivet i svensk lag. Det huvudsakliga syftet med direktivet om proportionalitetsprövning är att säkerställa att endast proportionerliga krav på yrkeskvalifikationer införs i medlemsstaterna. För att uppfylla det syftet utgör en stor del av direktivet en kodifiering av praxis som rör det s.k. inremarknadstestet. Genom direktivet ställs även krav på att involvera och informera intressenter vid reglering av nya yrken, krav på effektiva rättsmedel och nya krav på information mellan medlemsstaterna och Europeiska kommissionen. Den nya förordningen och ändringarna i förordningen om erkännande av yrkeskvalifikationer föreslås träda i kraft den 30 juli 2020.

Den andra promemorian rör bland annat bestämmelser som omfattar beslut om erkännande av yrkeskvalifikationer. Det föreslås att en sökande ska kunna väcka dröjsmålstalan i domstol om ett beslut inte har fattats inom den tillämpliga tidsfristen. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.

Våra kommentarer:

Akademikerförbundet SSR anser att det är ett avgörande värde för den Europeiska Unionen att den fria rörligheten av tjänster värnas i så stor utsträckning som möjligt.

Vår utgångspunkt är att EUs inre marknad som huvudregel bör styras av ett ömsesidigt erkännande mellan EU-länder av kvalifikationer och kompetenser oavsett i vilket EU-land de är erhållna. Eventuell reglering ska utformas så att den

2 (2)

blir så lite ingripande som möjligt och inte ger upphov till diskriminering utifrån vilket land yrkeskvalifikationerna inhämtats.

Akademikerförbundet SSR noterar att Sverige, jämfört med andra EU-länder, har relativt få reglerade yrken. Det gör att vi generellt har färre hinder för rörlighet av tjänster än andra EU-länder.

Dock menar vi att vissa yrken, inte minst de som syftar till att säkerställa patientsäkerheten, är sådana som i en proportionalitetsbedömning bör kunna utgöra undantag från grundregeln att nationell yrkesreglering bör undvikas. Det gäller även yrken som säkrar konsumentskydd och säkerheten för allmänheten. Det är av största vikt att nyttan av eventuella nationella yrkesregleringar överstiger de försämringar i den fria rörligheten mellan medlemsländer som en nationell yrkesreglering kan orsaka.

Ett för oss närliggande exempel är regleringen av hälso- och sjukvårdskurator (2017). Det är ett exempel på ett yrke som kräver högre utbildning, som har patientkontakt och eget behandlingsansvar och som skapar ökad patientsäkerhet av att vara reglerat. I den situationen och liknande anser vi att en

proportionalitetsbedömning ger vid handen att det är proportionellt att reglera yrket när det ökar patientsäkerheten. Något som var fallet i fråga om hälso- och sjukvårdskurator.

Därmed anser Akademikerförbundet SSR att om kodifieringen i svensk rätt av proportionalitetsprövning följer tidigare praxis, som tex möjliggjorde reglering av yrket hälso- och sjukvårdskurator, är förslagen rimliga och tillstyrks.

Akademikerförbundet SSR tillstyrker även att det ställs krav på att involvera och informera intressenter vid reglering av nya yrken.

Akademikerförbundet SSR tillstyrker även förslaget i den andra promemorian att en sökande ska kunna väcka dröjsmålstalan i domstol om ett beslut inte har fattats inom den tillämpliga tidsfristen.

Akademikerförbundet SSR tillstyrker förslagen i de två promemoriorna i sin helhet.

Heike Erkers Ursula Berge

Frågor under remisstiden besvaras av Febe Westberg, Utrikesdepartementet, Enheten för internationell handelspolitik och EU:s inre marknad, tel +46-8- 405 86 06 eller e-post

Detta beslut har fattats av enhetschefen Charlotte Waller Dahlberg efter föredragning av juristen Lisa Zettervall. Charlotte Waller Dahlberg, 2020-05-07 (Det här är en

Domstolsverket vill dock påtala den situation som har uppstått till följd av införandet av dröjsmålstalan i 12 § förvaltningslagen (2017:900) som har lett till

Mottagare Utrikesdepartementet ud.imremiss@gov.se Handläggare Enheten för miljöhälsa Daniel Sundvall Datum 2020-06-03 Vårt ärendenummer 01237-2020 Ert ärendenummer

Ett sätt att minska denna risk skulle kunna vara att Tillväxtverket tillsammans med annan information om dröjsmålstalan också tillhandahåller en lista över vilka

Göteborgs universitet har beretts möjlighet att inkomma med yttrande på promemorian om dröjsmålstalan vid erkännande av yrkeskvalifikationer (UD2020/04338/HI). Göteborgs

Regelrådet saknar möjlighet att behandla ärendet inom den angivna svarstiden och avstår därför från att yttra sig i detta ärende.. Christian Pousette

Region Stockholm tackar för möjligheten att lämna synpunkter på Utrikesdepartementets förslag om dröjsmålstalan vid erkännande av yrkeskvalifikationer (UD2020/04338/HI).