Share "Remissvar på utkast på delar av Partnerskapsöverenskommelsen för perioden 2021-2027"

2020-12-22 Dnr: 726/20-03

Näringsdepartementet

n.remissvar@regeringskansliet.se

Diarienummer: N2020/02875

Remissvar på utkast på delar av Partnerskapsöverenskommelsen för

perioden 2021-2027

Riksidrottsförbundet (RF) har inga synpunkter på förslaget på i nuvarande läge i processen. RF vill dock understryka att ideell sektor är en viktig aktör för de flesta av nämnda mål och områden. Erfarenheten från tidigare programperioder pekar på vikten av att ideell sektor och civilsamhället skrivs fram i såväl övergripande som nedbrutna dokument och regelverk. Det gäller i synnerhet regionalfonden och socialfonden.

Vidare ser RF ett ökat behov av samverkan mellan de olika programmen.

För frågor kontakta Marie Denitton, marie.denitton@rfsisu.se

Sveriges Riksidrottsförbund

Stefan Bergh Generalsekreterare

Inom det politiska målet 2 Ett grönare och koldioxidsnålare Europa ska de regionala programmen bidra till att främja insatser för energieffektivitet och förnybar energi