Remissvar på Boverkets rapport Ansvaret för att åtgärda enkelt avhjälpta hinder

Academic year: 2022

Share "Remissvar på Boverkets rapport Ansvaret för att åtgärda enkelt avhjälpta hinder"

HRF är Sveriges största intresseorganisation för hörselskadade.

Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där landets 1,5 miljoner hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet.

www.hrf.se • org nr 802004–4510 insamlingskonto pg 9003 14–6 plusgiro 5 41 72–2 • bankgiro 550–1689

Dnr 20210805-1

Hörselskadades Riksförbund Box 1068, 164 25 Kista

besök: Isafjordsgatan 30B, Kista tel: +46 (0)8-457 55 00

e-post: hrf@hrf.se

www.hrf.se • www.hörsellinjen.se

2021-10-29

Till Regeringskansliet

fi.remissvar@regeringskansliet.se fi.sba.bb@regeringskansliet.se Fi2021/02372

Remissvar på Boverkets rapport Ansvaret för att åtgärda enkelt avhjälpta hinder

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en medlemsorganisation som företräder intressen för 1,5 miljoner hörselskadade i Sverige. God tillgänglighet har avgörande betydelse för hörselskadades möjligheter att vara fullt delaktiga i samhället.

Presumtionsregel

Informationssatsning

HRF tillstyrker också Boverkets förslag om informationssatsning (kapitel 4.1) för att åtgärda den kunskapsbrist som finns inom området.

HRF vill i sammanhanget skicka med behov om att informera om hur åtgärder mot smittspridning, främst plexiglas i lokaler dit allmänheten har tillträde (receptioner, butiker med flera) och på allmänna platser, kraftigt begränsar hörbarheten och möjligheten att uppfatta tal. HRF efterlyser tydliga skyltar, teknik för textning samt teleslingor vid receptioner med mera.

Vänliga hälsningar

Mattias Lundekvam förbundsordförande, HRF

övergångsställen måste det finnas en synlig och kännbar ledning för personer med synnedsättning från gångbanans bakkant (eller där det finns ledning längs gångbanan)

Power Circle ställer sig bakom de ändrade kravnivåerna för bostadshus och andra byggnader om förberedelse för framdragning av el till laddpunkter för alla