Share "Remissvar Trelleborgs kommun vill inför regeringens beslut om infrastrukturproposition 2021 framföra verksamhetskritiska områden för Trelleborgs Hamn."

1 (2)

Remissvar

Trelleborgs kommun vill inför regeringens beslut om

infrastrukturproposition 2021 framföra

verksamhetskritiska områden för Trelleborgs Hamn.

Trelleborgs kommun anser att regeringen i kommande proposition tydligt ska ange behovet av att bygga ut effektiv landanslutning till hamnens nya geografiska läge med möjlighet till intermodala transportlösningar, och att denna anslutning erhåller status riksintresse Europaväg 6 och 22.

Trelleborgs kommun anser vidare att det är av yttersta vikt att regeringen i infrastrukturpropositionen ger Trafikverket i uppdrag att påbörja

utredningsarbetet avseende dubbelspårig järnväg mellan Malmö och Trelleborgs Hamn och att verka för att den erhåller TEN-T status.

Sakskäl för yttrande

Trelleborgs Hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn, landets andra största hamn i godsvolym räknat i enheter och av EU utpekad Corehamn. Trelleborgs Hamn ingår därmed i TEN-T korridoren Scandinavian-

Mediterranean korridoren och Motorways of the Sea.

I Trafikverkets planeringsförutsättningar inför arbetet med 2021 års infrastrukturproposition pekas det ut att kommande investeringar skall främja beslutade klimatmål och att mer gods måste föras från landsväg till järnväg, sjöfart och kustsjöfart.

Trafikverkets planförutsättningar är helt i linje med Trelleborgs kommuns pågående ombyggnation av hamnen. För att uppnå avsedda effekter med omställningen fordras att:

• Trelleborgsbanan måste byggas ut till dubbelspår för att ha kapacitet för ökade gods- och persontransporter

• staten tar ett tydligt ekonomiskt ansvar för helhetslösningar i övergången mellan sjötransporter och landtransporter samt möjlighet till intermodala lösningar.

Som Sveriges enda järnvägshamn för gods har Trelleborgs Hamn utvecklat intermodala transporter på väg, järnväg och sjö samt också sjö- till

kustsjöfart. Detta sker med stöd av senast tillgängliga teknik.

Fakturaadress:

Box 173, 231 23 Trelleborg

2 (2)

Hamnens kapacitetsutveckling sker som svar på krav från rederier vars fartygstonnage oavbrutet utvecklas och utökas. För att möta de ökade kraven har Trelleborgs kommun och hamnbolaget sedan 2005 investerat ca 2,5 miljarder svenska kronor i utvecklingen av kapacitetsmöjligheter fram till färdigställande 2025. Fyra av de nya större färjelägena kommer att vara i drift 2022.

TRELLEBORGS KOMMUN 2020-12-16

Mikael Rubin

Att huvudsakligen ha undersköterskor att sörja för brukarnas fysiska, psykiska och sociala behov är inte tillräckligt. För att säkerställa en bred och

Statistiken i iakttagelserna för kontrollmålen är hämtade från Kolada 2 , och i något fall från Rapport avseende genomförandeplaner inom äldreomsorg, LSS och socialpsykiatri