• No results found

Lättläst. Färdtjänst och riksfärdtjänst i Karlstads kommun

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Lättläst. Färdtjänst och riksfärdtjänst i Karlstads kommun"

Copied!
12
0
0

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

Färdtjänst och riksfärdtjänst i

Karlstads kommun

Lättläst

(2)
(3)

Vad är färdtjänst?

Färdtjänst är en taxi eller minibuss för dig som har svårt att röra dig.

Du betalar en avgift varje gång du åker.

Du måste ha ett beslut på att du har färdtjänst.

Kan jag få färdtjänst?

Om du har mycket svårt att gå eller åka vanlig buss

under minst tre månader kan du ha rätt till färdtjänst.

Vart kan jag åka?

Med färdtjänst kan du åka i hela Karlstads kommun.

Du kan också åka 30 kilometer utanför kommunen.

Resan måste alltid

börja eller sluta i Karlstads kommun.

När får jag åka och hur ofta?

Du får åka så ofta du vill och när du behöver det.

Du får även åka på natten.

(4)

Får jag göra sjukresor?

Ja, du får åka på sjukresor och behandling inom Karlstads kommun.

Om du ska göra en sjukresa utanför kommunen ringer du Värmlandstrafiks beställningscentral.

Deras telefonnummer är 0771-32 32 00.

Får någon åka med mig?

Ja, du får ta med en person

som betalar samma pris som du.

Om du behöver extra hjälp i bilen får du ta med en ledsagare gratis.

En ledsagare ska hjälpa dig mer än chauffören.

Tala med en handläggare om du behöver en ledsagare.

(5)

Vi gör undersökningar på telefon.

Du kan bli uppringd och få svara på frågor om din resa.

Det är frivilligt att svara på frågorna.

Kundundersökning

(6)

Får jag åka buss ibland?

Ja, du kan köpa ett busskort som heter färdtjänst special.

Med det busskortet åker du billigare med Karlstadsbuss (stadstrafiken).

Du får ta med en person gratis som hjälper dig på resan.

Du kan köpa busskortet på två platser i stan:

Kundcenter Karlstads busstation eller på Centralsjukhuset i Värmlandstrafiks kundcenter.

Kom ihåg att ringa i tid!

Boka gärna din resa dagen innan,

eller senast några timmar innan du ska resa.

Glöm inte att säga

när du behöver vara framme.

När färdtjänst kommer säger du till chauffören de fyra sista siffrorna i ditt personnummer.

Då vet chauffören att du är du.

(7)

Hur gör jag för att beställa färdtjänst?

Du beställer färdtjänst hos Samres

054-21 77 00.

Det här ska du säga:

Ditt namn.

Ditt personnummer.

Telefonnummer du brukar svara på.

När du vill att färdtjänst kommer eller när du måste vara framme.

Om någon åker med dig, till exempel en ledsagare.

Om du behöver hjälp att bära kassar.

Om du behöver bli hämtad eller lämnad inne av chauffören.

Om du vill stanna vid kyrkogården en stund (högst 15 minuter).

Om du redan nu vill beställa färdtjänst tillbaka.

(8)

Hur gör jag om jag vill avboka en resa?

Om du inte längre vill åka måste du ringa och säga det

senast en timme före färdtjänsten kommer.

Det är viktigt att du avbokar din resa, så du inte behöver betala för den.

Får jag resa i en annan kommun?

Ja, du som har färdtjänst kan beställa kuponger som gäller för resor i de flesta kommuner.

Ring minst en vecka innan resan och beställ resekuponger. Kupongerna skickas

hem till dig med posten.

054-540 46 10

(9)

Hur betalar jag?

Du kan betala på tre olika sätt:

1. Med pengar när du sätter dig i bilen.

2. Med kontokort i bilen.

3. I förväg på bankgiro. Då dras pengarna automatiskt när du åker.

Om du vill betala i förväg sätter du in pengarna på vårt bankgiro. Du bestämmer själv hur mycket du vill betala in. Betala gärna fem vardagar i

förväg och skriv vem som ska använda pengarna.

Vårt bankgiro är 175-6956.

(10)

Vad är riksfärdtjänst och vem kan få det?

Om du vill åka

till andra delar av Sverige till exempel på din fritid

kan du ansöka om riksfärdtjänst.

Du kan ha rätt till det om du under lång tid

har en stor funktionsnedsättning.

Du betalar då en egenavgift.

(11)

Var ansöker jag om riksfärdtjänst?

För att få resa med riksfärdtjänst fyller du i en blankett

från Karlstadsbuss.

Det måste du göra varje gång du ska ut och resa.

Du kan hämta en blankett

på Kundcenter Karlstads busstation.

Du kan också ringa färdtjänsthandläggarna på Karlstadsbuss så skickar de blanketten hem till dig.

Blanketterna finns även på www.karlstadsbuss.se.

För att du ska få riksfärdtjänst

måste din blankett komma fram i god tid.

Senast tre veckor före din resa

och sex veckor före resor under jul.

(12)

Så beställer du din resa med färdtjänst

Kontakta Samres för att beställa din resa.

Telefon: 054-21 77 00.

Om du har frågor

Du är välkommen att kontakta färdtjänsthandläggarna på Karlstadsbuss om du har frågor.

Telefon: 054-540 46 10

Telefontid: måndag-fredag 09.00 -12.00 E-post: fardtjansten@karlstad.se

Region Värmland Kollektivtrafik Växel: 010-832 81 00

Foto: Karlstads kommun och Linn Malmén Tryck: CityTryck, juni 2020

References

Related documents

Strategin med en samlad regional organisation och gemensamma regler har förbe- retts under en längre tid. Regionfullmäktige i Västmanland har 2017-02-22 på Reg- ionstyrelsens

Strategin med en samlad regional organisation och gemensamma regler har förbe- retts under en längre tid. Regionfullmäktige i Västmanland har 2017-02-22 på Reg- ionstyrelsens

Förslag till tillägg; ”Barn under 7 år med tillstånd för färdtjänst måste av säkerhetsskäl alltid resa med ledsagare i färdtjänsten, tillståndet ska därför

Tabell 3Antal personer med kommunalt färdtjänsttillstånd per 1000 av befolkningen den 31 december 2002, fördelade efter ålder, kön och kommun Number of persons and number of persons

Statistiken omfattar personer som den 31 december 2003 hade tillstånd att använda färdtjänst (innehavare av färdtjänsttillstånd) samt hur många enkelresor som företogs

Tabell 3 Antal personer med kommunalt färdtjänsttillstånd per 1000 av befolkningen den 31 december 2001, fördelade efter ålder, kön och kommun Number of persons and number of

Personer med LSS beslut om daglig verksamhet betalar ingen avgift för resor till/ från daglig

En ledsagare möter dig vid buss, spårvagn eller tåg som du kommer med, och följer dig till din anslutning för vidare resa. Beställning av Västtrafiks ledsagarservice görs på