Share "Remissvar från Nässjö kommun om förslag att göra anmälningar rörande barn sökbara, diarienummer S2019/02544"

2020-12-08

Postadress Gatuadress Telefon (v) Telefax Bankgiro Org. nr. E-postadress 571 80 Nässjö Rådhusgatan 28 0380-51 80 00 0380-133 90 5886-9868 212 000-0548 socialforvaltningen@nassjo.se Socialnämnden Jon Rydholm jon.rydholm@nassjo.se Regeringskansliet 0380-51 85 40 Socialdepartementet

Remissvar från Nässjö kommun om förslag att göra

anmälningar rörande barn sökbara, diarienummer

S2019/02544

Socialnämnden i Nässjö har tagit del av Författningsförslaget gällande att göra anmälningar som gäller barn sökbara. Socialnämnden delar uppfattningen att nuvarande ordning skapar otydlighet med rättssäkerhetsbrister som följd. Det är ytterst angeläget att samma typ av handling hanteras på samma sätt oavsett om personen som handlingen gäller har personakt sedan tidigare eller saknar personakt. Det också helt grundläggande för en socialnämnds möjligheter att fullgöra sitt skyddsuppdrag inom barn och ungdomsvården att sökbarheten på anmälningar ges företräde före integritetsaspekten. Den proportionalitetsbedömning som Socialstyrelsen gör uppfattas därför som helt adekvat både gällande

barnskyddsperspektivet och integritetsperspektivet. Detta blir särskilt viktigt eftersom barnrättsperspektivet lyfts fram och stärkts i Sverige i och med att barnkonventionen gjort till svensk lag, samtidigt som antalet orosanmälningar ökar i många av landets kommuner.

Nämnden vill också påtala vikten av att lagstiftaren eller Socialstyrelsen efter att lagen är beslutad, kravställer gentemot leverantörerna av

verksamhetssystem för att möjliggöra att basala anmälningsuppgifter på ett enkelt sätt blir sökbara och kan sammanställas på en avidentifierad aggregerad nivå. Detta för att öka analysförmåga och kunskap om socialtjänstens arbete med orosanmälningar, hur bedömningströsklar ser ut och vad

anmälningsinflödet leder till. Detta är viktiga pusselbitar för att fortsatt kunna utveckla socialtjänstens arbete utifrån det yttersta ansvaret för barns skydd. Viktiga parametrar som bör kunna ingå i sådana sammanställningar är;

ålder, kön, vem som anmält, standardiserade anmälningsorsaker,

skyddsbedömningar, tidigare anmälningar, tidigare åtgärder, Tidsåtgång i

förhandsbedömningen, om anmälan ledde till utredning, kopplades till pågående utredning, till pågående insats eller om utredning inte inledes alls.

2020-12-08

Sammanfattningsvis kommer det att bli lättare för en socialnämnd att ta det yttersta ansvaret för att barn som far illa får det skydd och stöd som behövs om förslaget går igenom.

Socialnämnden i Nässjö ställer sig därför bakom förslaget i allt väsentligt och har inga ytterligare synpunkter eller förslag på tillägg, ändringar eller

förtydliganden.

Ann-Cathrin Gunnar Socialnämndens ordförande

I rapporten presenterar Socialstyrelsen författningsförslag som innebär att uppgifter om anmälan som gäller barn som inte leder till utredning samt uppgifter om bedömning av

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektör Lena Ag efter föredragning av avdelningschef Peter Vikström.

Å ena sidan ska socialtjänsten, vid en förhandsbedömning efter en orosanmälan eller en utredning enligt 11 Kap 1 § SoL till barns skydd, enligt Socialstyrelsens rekommendationer

författningsändringarna, som är nödvändiga att genomföra, för att hålla anmälningar som inte leder till utredning, avseende barn upp till och med 17 år, sökbara. Det är

Vi bedömer att en lagstiftning som ger ett tydligt stöd för att göra anmälningar om barn sökbara kan bidra till att sådana förutsättningar skapas genom att på ett tydligt

I rapporten konstaterar Socialstyrelsen att det behövs tydligare regler för att socialnämnden ska kunna hålla anmälningar som inte lett till utredning ordnade och i