Share "Borås Stads remissyttrande över Remiss: Stärkt skydd för den enskilde vid estetiska behandlingar - Ny lag om kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar."

Borås Stads remissyttrande över Remiss: Stärkt skydd

för den enskilde vid estetiska behandlingar - Ny lag om

kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar.

S2019/04002/FS

Beslut

Borås stad tillstyrker förslaget med tillägget i den del avseende ytterligare vägledning från Socialstyrelsen om hur tillsynen ske utföras.

Ärendet i sin helhet

Socialdepartementet har gett ett förslag på en lag om estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar. Målet med lagen är att stärka skyddet för individens liv och hälsa. En effekt av förslaget till förändring kommer

förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd ändras.

7. Yrkesmässig hygienisk verksamhet, sid 105

Borås Stad delar utredningens förslag eftersom texttillägget ”eller annan smitta” i paragrafen medför att det blir uttalat att en större tyngd läggs vid alla former av smitta, inte enbart blodsmitta. Detta kommer troligen att medföra att tillsynen ökar för de verksamheter där det finns ”annan smitta”. Borås Stad anser att det behöver en ytterligare vägledning från Socialstyrelsen om hur tillsynen ske utföras.

Avseende förslaget som helhet anser Borås Stad att det är positivt med en reglering om vem som får utföra estetiska kirurgiska ingrepp och estetiska injektionsbehandlingar. För dessa typer av behandlingar anser Staden att den nya lagen gör att det blir tydligare för kommunen och för verksamhetsutövarna om vem som är tillsynsmyndighet.

Borås Stad anser att genom att enbart legitimerad sjukvårdspersonal får utföra behandlingen minskar risken för felbehandling vilket är positivt.

Borås Stad Sida 2(2) KOMMMUNSTYRELSEN Ulf Olsson Kommunstyrelsens ordförande Svante Stomberg Kommunchef

Enligt förvaltningsrättens mening bör det i det kommande lagstiftningsarbetet ytterligare utvecklas hur bedömningen ska göras av om ett ingrepp eller en behandling omfattas av

I handläggningen av detta ärende har deltagit hovrättslagmannen Ylva Osvald och tekniska rådet Mikael Schultz.

Vi vill även peka på att i de fall där en klinik arbetar med inhyrda utövare som i sin tur ska ha en egen patientförsäkring kan det vara svårt för patienten, och ibland även

Regiondirektörens tjänsteutlåtande utgör Region Stockholms yttrande över departementspromemoria Stärkt skydd för den enskilde vid estetiska behandlingar – Ny lag om

Region Västmanland anser att gränsdragningen mellan hälso- och sjukvård och konsumenttjänster behöver förtydligas gällande estetiska behandlingar som inte har ett

Istället för att som nu föreslås, att i patientskadelagen, patientdatalagen och patientsäkerhetslagen definiera verksamhet enligt den föreslagna lagen som hälso- och