Share "Remissvar på Promemoria S2019/03812/FST Bilstöd - Ökade möjligheter till anpassning"

Olai Kyrkogata 35, Norrköping

Telefon 0771-503 503 Christer Vestin

christer.vestin@transportstyrelsen.se 010-495 59 51 Telefax 011-185 256 transportstyrelsen.se kontakt@transportstyrelsen.se T S1 0 0 7 , v0 4 .0 0 , 2 0 1 9 -05 -03

Remissvar på Promemoria S2019/03812/FST

Bilstöd - Ökade möjligheter till anpassning

Sammanfattning

Transportstyrelsen har inga invändningar mot förslaget i sak men föreslår följande justeringar och förtydliganden.

Transportstyrelsens synpunkter

4. Bilstöd vid behov av högt fordon

Transportstyrelsen anser att det i det fortsatta arbetet behöver förtydligas angående hur ”10 % regeln” och ”betydande merkostnader” ska hanteras. Om anpassningen innebär en kostnad som överstiger 10 procent av

anskaffningskostnaden framgår det i förslaget att fordonet kan då anses som olämpligt. Transportstyrelsen ser en farhåga att de personer som inte har ekonomiska förutsättningar att köpa ett nytt fordon kommer få det svårare att anpassa sitt fordon mot bakgrund av denna 10 procents-regel. Vidare anser Transportstyrelsen att det behövs förtydligande angående ”särskilda skäl” och undantag från höjdbegränsningen.

7. Ikraftträdande-och övergångsbestämmelser

Transportstyrelsen ser att det finns en risk för att sökanden avvaktar

ikraftträdandet av förändringarna i lagen innan de ansöker om bilstöd vilket kan få följdverkan på flödet i Försäkringskassans, Trafikverkets och

Transportstyrelsens handläggning.

Transportstyrelsen anser att det saknas ett tillägg i

övergångsbestämmelserna för de som sedan tidigare har beviljats bilstöd med en totalhöjd överstigande 2050 mm, men inte har ett pågående ärende, så att det finns möjlighet att bevilja vidareanpassning vid förändrat behov eller reparation av ett sådant fordon enligt de äldre bestämmelserna.

Datum Dnr/Beteckning 2 (2)

2019-12-12 TSG 2019-6553

8.1 Konsekvenser för den enskilde

I det fortsatta arbetet med förslaget bör man förtydliga vad som avses med meningen ”Genom att en höjdbegränsning införs ges enskilda, som på grund av sin funktionsnedsättning har behov av en bil med hög invändig höjd, möjligheten att få anpassningsbidrag för att få en lägre bil anpassad” (s. 40 i promemorian). Om det är en golvsänkning som avses som anpassning så bör detta uttryckligen anges i förarbetena.

8.5 Konsekvenser för statliga myndigheter

Transportstyrelsen kommer att få en ökning av ansökningar om undantag och dispenser. Antalet dispenser bedöms årligen uppgå till cirka 200, vilket beräknas kosta cirka 400 000 kr mer per år. Kostnaderna belastar

Transportstyrelsens förvaltningsanslag, anslagsposten för avgiftsbelagd verksamhet. Transportstyrelsen poängterar att myndigheten inte kan rymma dessa ökade kostnader inom befintlig anslagsram.

_____

Beslut i detta ärende har fattats av ställföreträdande generaldirektör Anita Johansson. I den slutliga handläggningen av ärendet deltog juristen Cecilia Malm och utredaren Christer Vestin, föredragande.

Anita Johansson

Sannolikt vore detta en betydligt snabbare och mer kostnadseffektiv väg mot att uppfylla syftet med bilstödet att; ”främja delaktigheten i samhället för personer

• DHR menar att då det gäller bilstöd för bilar för personer som behöver färdas i bilen sittande i en rullstol eller behöver flytta över från en rullstol till ett bilsäte

Beslut i detta ärende har fattats av Lovisa Strömberg efter utredning och förslag från Olle Andersson Brynja.. I den slutliga handläggningen har också sektionschef Cecilia