Jag fick chansen och tog den!

N/A
Protected

Academic year: 2022

Share "Jag fick chansen och tog den!"

Copied!

Loading.... (view fulltext now)

Full text

(1)

Jag fick chansen och tog den!

Som vanligt under senare år skall världens bästa veteraner/seniors mötas ”i ädel kamp” på Ali Bey Club Manavgat i Turkiet, i både lag och individuellt i mitten av oktober.

Tur och otur! Min partner i dubbel vid VSM i Båstad klass HD75, Bengt Wåhlin IFK Törnskogen, hade tvingats lämna återbud. Fjolårsmästaren i HS75 Ulf Ernström Stora Wäsby TK var toppseedad. När Ulf ledde med 6-1, 3-1 i semifinalen mot Randy Fenimore gick en av hans lårmuskler sönder och tvingade honom att lämna w.o.

Ulf skulle spela dubbel tillsammans med Sven Pewe. Jag träffade Ulf och då föreslog han att jag kunde gå in i hans ställe. Jag pratade med tävlingsledning- en och Sven vilket resulterade i ett Svenskt Mästerskap.

Mr Sverigestennisveteranen Bo Hemborg föreslog: Stig och Sven, köp lotter!

Vid uttagningen till Veteran VM H75 tackade Bo Karlsson Spårvägens TK nej till deltagande i VM av familjeskäl.

Via e-mail kontaktade Bo Hemborg mig och frågade om jag var intresserad att deltaga. Jag tackade för förtroendet och ställde gärna upp.

Deltagare i Veteran VM H75: Roul Rohlsson (Kapten) Kronprinsens TK; Sven Pewe Båstad TS; Randy Fenimore Hellas TK; Stig Johansson TK Saab.

Efter ett flertal e-mail och telefonsamtal hade jag försökt fått klart för mig hur det funkade på platsen för VM. Jag behövde också ett International Player Iden- tification Number (IPIN) vilket jag ordnade. Pass hade jag. Jag gick också till FOREX och växlade till mig lite turkiska lira.

Bokningen av rum var det vissa problem med. Enligt uppgift skulle Ali Bey Club vara fullbokad. Rum fanns på ett hotell 20 km från A. B. C. Innan jag reste hade jag inte klart för mig var jag skulle bo.

På TICKET Resebyrå lyckades jag köpa en flygstol från Nyköping till Antalya i Turkiet genom Fritidsresor.

(2)

Avresedag & Tid 9/10 2011 kl. 17.10. Ankomstdag & Tid 9/10 2011 kl. 22.10.

Hemresedag & Tid 16/10 kl. 12.40. Ankomstdag & Tid 16/10 2011 kl. 15.40.

Flyg: TUIfly Nordic. Flygplanstyp: Booing 737.

Söndag 9/10. Hemifrån med bil 11.30. Skavsta 13.10. Incheck 14.10.

Gaten öppnade 16.10. Startade 17.20. Skulle landa 22.10 lokal tid, men p g a dåligt väder gick det ej. Flög vidare till Dalamar, landade där 23.15. Flög där- ifrån 0.50, efter landningstillstånd, till Antalya. Ankomst 1.40. Otroligt mycket folk i ankomsthallen eftersom fler plan hade fått landningstillstånd.

Ingen var där för att hämta mig (förståeligt). När jag kom ut såg jag flera

personer viftande med skyltar. Nästan kaos rådde. Lyckades få tag på en kvinna med en skylt från Fritidsresor (regnet och blåsten gjorde det inte lättare), som hänvisade mig till en massa bussar som stod utanför området. Där skulle en reseledare från Fritidsresor finnas. Jag lyckades hitta denna mycket sympatiska kvinna. Hon fick klart för sig vart jag skulle och ordnade så jag fick åka med en minibuss som skulle till ett hotell Kentia ca 1 mil från Manavgat. Bussen avgick 3.00 och stannade under resan vid fyra hotell för att släppa av semesterfirare.

Sista anhalten var hotell Kantia, där vi var framme 4.20. Portieren var en mycket trevlig ung man, det var fullbelagt, han frågade vilket hotell jag hade bokat, när jag svarade att det visste jag inte såg han lite undrande på mig.

Efter en del datorhantering och ringande kom han fram till var jag skulle bo.

Han ordnade en taxi som skulle ta mig till Ali Bey Club för 30 Euro eller 70 try.

Fortfarande mycket regnande. Taxin kom slutligen fram till en vaktkur. Vakten där tog en ordentlig koll på mig, han undrade säkert vilken filur jag var. Efter en kontroll i datorn fick vi åka vidare till receptionen på Ali Bey Club där jag kunde

checka in.Jag blev transporterad med motsvarande fordon ovan, tyvärr utan tak, så jag fick hålla i ett paraply. Efter en del kryssande mellan hotellbyggnaderna kom jag fram till hus 7 där jag skulle bo tillsammans med Sven Pewe, som redan hade installerat sig. Klockan var då strax efter 5 på måndagsmorgonen.

Måndag 10/10. Vaknade 8.30. Åt frukost 9.30 (vilken frukost!). Träffade Roul

(3)

och Randy, det regnade fortfarande. Gick till tennisanläggningen, kunde börja spela strax efter 11. Tränade 20 min. sedan skulle vi möta Österrike.

I vår Grupp C ingick Tjeckien, Österrike, Irland och Sverige. I H75 var 20 länder representerade. Totalt 24 länder deltog.

Roul vann sin match med 6-4, 6-3. När Randy skulle spela börja det regna. Sven och jag åt lunch (vilken lunch!!), Randy kom dit. Gick ”hem” och vilade. Middag 19 – 21 (vilken middag!!!), därefter sängen.

Tisdag 11/10. Väckning kl. 7, frukost. Till tennisen, match kl. 9 mot Tjeckien.

Jag började med 2:a singeln och förlorade med 0-6, 0-6, därefter spelade Sven 1:a singeln och förlorade med 1-6, 0-6. Tjeckerna var det starkaste laget. ”Hem” för dusch. Lunch till 14, därefter dubbel med Roul/Randy som förlorade med 6-7, 3-6 Den uppskjutna matchen mot Österrike från igår spelades därefter. Randy för- lorade med 4-6, 3-6. Dubbeln spelade Sven/Stig förlust med 0-6, 1-6 (ingen succé).

(4)

Trötter. Glader. Kapten. Kloker. Toker. Återhämtning.

”Hem” , dusch, middag på den ”andra” restaurangen. Ett riktigt oväder kom mitt i middagen och blåste bort allt på borden. ”Hem” kl. 21.30. Såg lite av matchen Holland – Sverige, där Sverige var värd segern.

Onsdag 12/10. Regnig morgon, frukost 8.30. Till tennisanläggningen kl. 10, regn så tennisen blev uppskjuten till efter lunch. Kom igång kl. 14, match

(måstematch) mot Irland. Roul började lite skakigt och låg under med 3-6, 5-6, då matchen fick avbrytas p. g. a. regn. Middag 19 – 21, därefter TV och slafen.

Utsikt från ”vår” restaurang och ut över Medelhavet.

Torsdag 13/10. TOPPENVÄDER! Efter frukosten till tennisanläggningen kl. 9.

Roul fortsatte sin avbrutna match och vann med 3-6, 7-6, 6-2 (starkt). Randy spelade nästa match och vann med 6-2, 6-0. Eftersom segern var klar slopades dubbeln p. g. a. regnförsening. Lunch. Ingen tennis förrän i morgon kl. 9. Tittade på tennisspelet, därefter gick jag till stranden, tog ett dopp i Medelhavet och solade (toppen). Tränade med Sven mellan 17.15 – 18. På kvällen bjöds på en fantastisk och mycket påkostad fest för deltagarna i Veteran VM.

Entrén. En liten vy. Scenen i bakgrunden.

Fredag 14/10. TOPPENVÄDER!! Vaknade 7.30, frukost. Match mot Polen om platserna 11 th –15 th i Play-off. Roul började med att vinna sin singel med 3-6, 6-4, 6-3. Därefter spelade Randy och förlorade med 0-6, 3-6. Lunch. Dubbeln kl.

14 spelade Randy/Roul, förlorade med 4-6, 3-6. Nu var det bara att ladda för match mot Schweiz på lördag om platserna 14 och 15. Randy och jag tränade ca 30 min. efter dubbeln. Efter en dusch gick jag ut och kollade lite på området bl a den mycket imponerande Vattenparken. Därefter middag.

(5)

Lördag 15/10. TOPPENVÄDER!!! Efter frukost match mot Schweiz kl. 9.15. Jag började med 2:a singeln och lyckades VINNA med 6-3, 7-5. Därefter spelade Sven mot en svårspelad ”gubbe” och förlorade med 1-6, 2-6. Dubbeln spelade Randy och jag, tyvärr spelade jag inte bra så vi förlorade med 5-7, 3-6. Åt lunch vid tennisanläggningen. Därefter gick jag till stranden och solade och svalkade av mig i Medelhavets vågor. ”Hem” och duschade. Gick och checkade ut och beställ- de väckning kl. 5.15 på söndag morgon. Transporten till Antalya skulle avgå 6.00.

Avskedsmiddag på ”Randys (och Rouls) restaurang”. Roul hade redan rest. Sven och Randy skulle stanna kvar och spela de individuella mästerskapen. Till sängen kl. 22.15.

Grupp C. 11 th – 15 th.

Tjeckien 3 3 8 – 0 16 – 0 98 – 32 Ryssland – Frankrike 1 – 2 Österrike 2 3 5 – 3 10 – 6 80 – 58 Sverige – Polen 1 – 2 Sverige 1 3 3 – 5 6 – 11 58 – 84 Schweiz – Frankrike 0 – 2 Irland 0 3 0 – 8 1 – 16 38 – 100 Frankrike – Polen 0 – 3 Schweiz – Sverige 2 – 1

Söndag 16/10. Väckts 5.15. Till Receptionen, bussen gick 6.30 till flygplatsen i Antalya, ankomst 8.00. Incheck 10.25, gaten öppnade 12.10, ombord 12.15. Till Nyköping 15.30. Hemma 17.15.

Det var lite kyligt vid ankomsten till Sverige så jag fick en riktig förkylning efter ett par da’r. Jag är tacksam för att jag fick uppleva denna FANTASTISKA vecka. En OTROLIG upplevelse. TACK Bo Hemborg!

Med hjärtliga tennishälsningar Stig Johansson

References

Ett större offentligt ansvar för finansieringen av bostadsbyggandet måste till för att ojämlikheten på bostadsmarknaden ska minska. När bostads- finansieringen sker på

 Implementering i klinisk praksis forutsetter blant annet kontinuerlig ferdighetsbasert opplæring, veiledning og praksisevaluering.. 4/15/2018

Vad gör föräldrar som har goda relationer till sina barn?. Hur viktiga är

Martin berättar att de flesta lärare och vuxna på skolan inte frågade honom själv varför han inte gick till skolan och han fick aldrig chansen att förklara för dem..

Mellan EPB med socioekonomiska risker och utan socioekonomiska risker fanns inga signifikanta skillnader vad gäller självskattning för självkänsla, medan det fanns signifikanta

Som exempel uppger fokusgruppen egna missbruk eller problem av detta slag i sin närhet vilket leder till att man vill hjälpa andra i samma situation och att detta skulle vara

Det krävdes erfarenhet för att läkaren skulle våga fatta beslut om palliativ brytpunkt och sjuksköterskor erfor att mindre erfarna läkare inte förstod vad palliativ

Ledarskapet och gruppen påverkar för det mesta inte den enskilde individens beteende direkt, utan oftast influerar ledarskapet och gruppen istället attityden.. Attityden, i sin