Share "Remissyttrande gällande promemorianÖkad rättssäkerhet ochsnabbare verkställighet i internationella familjemål (Ds 2020:18:)"

SVENSKAR I VÄRLDEN

Besöksadress: Storgatan 19 Box 5501, 114 85 Stockholm +46 8 661 54 03 sviv@sviv.se w w w .sviv.se @svenskarivärlden

Justitiedepartementet Stockholm, 03 december 2020

Enheten för familjerätt och allmän förmögenhetsrätt

Dnr: Ju2020/02783/L2

Remissyttrande gällande promemorian Ökad rättssäkerhet och

snabbare verkställighet i internationella familjemål (Ds 2020:18:)

Sammanfattning:

Svenskar i Världen instämmer med förslagen. Förslagen om barns delaktighet utgör minimiregler till följd att den svenska lagstiftningen kan få stor betydelse. Det är därför angeläget att de förslag om barns delaktighet och hörande som bereds i Regeringskansliet leder till lagstiftning så att rättsläget i Sverige bättre kan klarläggas för parter i internationella familjemål.

Kommentar:

Svenskar i Världen har beretts tillfälle att yttra sig över departementspromemorian Ju2020/02783/ L2.

Den omarbetade Bryssel II-förordningen innehåller regler om äktenskapsskillnad, föräldraansvar och internationella bortföranden av barn och anger vilken medlemsstats domstol som kan pröva en tvist med internationell anknytning, samt regler om erkännanden och verkställighet av avgöranden inom EU. Vidare införs en allmän skyldighet för en domstol att låta ett barn komma till tals och att beakta barnets åsikt i förhållande till mognad och ålder.

Avgöranden om föräldraansvar blir direkt verkställbara inom andra EU-länder och informationsutbytet mellan medlemsstaternas myndigheter förbättras.

I anledning av förordningen som är direkt tillämplig i Sverige krävs kompletterande svenska bestämmelser och författningsändringar. De författningsförslag som är lämpliga i Sverige i anledning av EU-förordningen framgår av promemorian.

Svenskar i Världen anser att föreslagna ändringar och förtydliganden i svenska bestämmelser och författningar är av godo och erforderliga som ett komplement till EU-förordningen för att i möjligaste mån överbrygga de olikheter som finns mellan medlemsstaternas lagstiftning på området.

Svenskar i Världen,

Länsstyrelsen Östergötland delar bedömningen att undantaget behövs för att säkerställa barnets rätt till säkerhet och trygghet, men anser att det måste vara tydligt för

Kommunstyrelsens arbetsutskott beslutade vid sitt sammanträde den 27 augusti 2020 a tt öve rlämna remissen ” Öka d rättssä ke rhet och sna bba re ve rkstäl lig het i

Remissyttrandet har lämnats av Nacka tingsrätt i sammansättningen rådmannen Anna Eleblad och tingsfiskalen Freja Lindström (referent).

Riksdagens ombudsmän (JO) har beretts tillfälle att yttra sig över promemorian Ökad rättssäkerhet och snabbare verkställighet i internationella familjemål. Jag avstår från

Riksorganisationen GAPF – Glöm aldrig Pela och Fadime - har fått möjlighet att yttra sig över rubricerad departementspromemoria. GAPF har inget att invända mot innehållet

Rättshjälpsmyndigheten har – utifrån de utgångspunkter som myndigheten särskilt har att beakta (avsnitt 12.4) – efter genomgång av den remitterade promemorian och däri

För att kunna uppdatera uppgift om civilstånd och vårdnad i folkbokföringen finns behov för Skatteverket att, i enlighet med nu gällande bestämmelser, få underrättelse