Share "Allmänna kommentarer Sveriges miljöövervakning – dess uppgift och organisation för en god miljöförvaltning, SOU 2019:22 Remissvar"

Svenskt Näringsliv Confederation of Swedish Enterprise

Postadress/Address: SE-114 82 Stockholm Besök/Visitors: Storgatan 19 Telefon/Phone: +46 (0)8 553 430 00 www.svensktnaringsliv.se Org. Nr: 802000-1858 Miljödepartementet Karl Lilja Vår referens/dnr: 130/2019 Er referens/dnr: M2019/01011/S

Remissvar

Sveriges miljöövervakning – dess uppgift och organisation för en

god miljöförvaltning, SOU 2019:22

Svenskt Näringsliv har tagit del av betänkande ”Sveriges miljöövervakning – dess uppgift och organisation för en god miljöförvaltning, SOU 2019:22” och lämnar våra synpunkter nedan.

Svenskt Näringsliv företräder drygt 60 000 små, medelstora och stora företag. Dessa är organiserade i 49 bransch- och arbetsgivarförbund. Förbunden utgör föreningen Svenskt Näringslivs medlemmar. Svenskt näringslivs ställningstagande har utarbetats efter samråd med berörda branschförbund inom Svenskt Näringsliv. Svenskt Näringslivs yttrande är övergripande och för mer detaljerade kommentarer hänvisar vi till de yttranden som getts i detta ärende från berörda

medlems-organisationer.

Allmänna kommentarer

Utredningen har genomfört en bred kartläggning av miljöövervakningen i Sverige. Under utredningens gång har en bra dialog förts med Svenskt Näringslivs

medlemsorganisationer och det är positivt att många synpunkter som har framförts i denna dialog har beaktats.

Svenskt Näringsliv är positiva till flertalet förslag som läggs fram i utredningen, bl a förslagen som syftar till en förbättrad strategisk styrning av miljöövervakning i landet.

2 (3)

Data och datavärdar

Utredningen föreslår att datainsamlingen och datavärdar ska samordnas för att få miljöövervakningen att fungera mer effektivt. Dessutom föreslås att rapporteringen till datavärdar ska förenklas. Svenskt Näringsliv är positiv till utredningens

förslag. Inrapporteringen av data är idag ofta resurskrävande för verksamhets-utövare och en effektivare datainsamling behövs genom att det blir enklare att rapportera in data och att system samordnas.

Råd för miljöövervakningen

Mer nationell samordning av miljöövervakningen behövs och det är positivt att utredningen föreslår förslag för ökad samordning.

Svenskt Näringsliv stödjer utredningens förslag om inrättande av ett råd för miljöövervakningen för att få ett helhetsansvar för och samordning av miljö-övervakningen i Sverige. Näringslivet har stora kunskaper om miljöövervakning och datainsamling samt bidrar till miljöövervakningen och är beroende av densamma i ett bredare perspektiv. Svenskt Näringsliv anser därför att det är viktigt med en näringslivsrepresentation i rådet och föreslår att även representanter från näringslivet tas med i rådet.

Rådets uppdrag och roll behöver förtydligas ytterligare jämfört med vad som anges i utredningen.

Strategisk plan

Svenskt Näringsliv är positiva till utredningens förslag om att en strategisk plan för miljöövervakningen ska tas fram vart fjärde år. Det finns däremot ett antal grundläggande frågor som behöver hanteras innan en strategisk plan tas fram, såsom finansiering, styrning och effektiviseringsmöjligheter.

3 (3)

Statens ansvar för miljöövervakningen

Omfattningen av den miljöövervakning som behövs är så stor att verksamhets-utövare och kommuner inte kan tillgodose övervakningens databehov. Vi anser att staten behöver ta ett större finansieringsansvar för miljöövervakningen.

Det är viktigt att miljöövervakningen har en viss omfattning och kvalitet för att säkerställa att EU:s krav på övervakning enligt ramdirektivet för vatten uppfylls. Direktivet har finansiella konsekvenser och stor betydelse för svenskt industris möjligheter att bedriva och utöka verksamheter varför miljöövervakningen behöver anpassas så att kraven i direktivet är möjliga att kunna bedöma.

Stockholm 2019-12-19

Jenny Svärd

Några specifika förslag för att stärka samverkan mellan miljöövervakning och miljömålsuppföljning ges inte, men detta är något länsstyrelserna och andra myndigheter kan

För att bättre leva upp till detta instämmer länsstyrelsen i Södermanlands län i att det behövs en tydligare strategisk styrning och en bättre samordning av