Remissvar: En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket

Share "Remissvar: En konsultationsordning i frågor som rör det samiska folket"

YTTRANDE 1 (2) Verksamhetskod 8111 Datum: 2019-09-30 Verksamhetskod: 8111 Kulturdepartementet 103 33 STOCKHOLM Länsstyrelsen Västernorrland

Postadress: 871 86 Härnösand Telefon: 0611-34 90 00 E-post: vasternorrland@lansstyrelsen.se Besöksadress: Nybrogatan 15 och Pumpbacksgatan 19 Fax: 0611-34 93 72 www.lansstyrelsen.se/vasternorrland

Remissvar: En konsultationsordning i frågor som rör det

samiska folket

Diarienummer: Ku2019/01308/RS

Länsstyrelsens synpunkter

Länsstyrelsen Västernorrland (i fortsättningen Länsstyrelsen) ser att förslaget kan öka samernas delaktighet i beslutsprocessen i frågor som rör dem. Förslaget har också potential till att öppna upp till förbättrad dialog och ökad kunskap hos länsstyrelsen vilket underlättar möjligheterna till väl grundade beslut. Länsstyrelsen ser dock stora behov av förtydliganden enligt de förslag som föreslås i

nedanstående avsnitt. Det finns annars betydande risker för otydlighet och längre handläggningstider och att dessa negativa konsekvenser blir större än de vinster förslaget ger.

Avsnitt 4.2 Konsultationsordningens syfte i förhållande till befintliga samråd Samråd, avstämningar och dialoger sker redan idag inom befintliga lagrum och förordningar. Det förefaller därför risk för extraarbete och otydligheter när konsultationer och samråd som är relativt likartade ska existera parallellt. Länsstyrelsen efterfrågar ytterligare förtydligande av konsultationsförfarandet, i förhållande till rådande lagstiftning om samråd. Förtydliganden behövs göras av hur konsultationsförfarandet ska genomföras, t.ex. kopplat till formuleringen ”tills enighet eller samtycke uppnås”, samt ”skälig tidsfrist” när det gäller respons under konsultationen.

Avsnitt 4.4 Vilka samiska företrädare ska konsulteras och vilka ärenden ska omfattas?

Länsstyrelsen har i flera fall haft svårt att få in synpunkter från Sametinget och berörda samebyar (t.ex. kring översiktsplaner, regionala handlingsplaner m.fl.). Det vore därför bra för alla parter om den nya lagen på ett tydligt sätt kan bidra till en bättre dialog med samiska företrädare och öka samernas delaktighet i

beslutsprocessen i frågor som rör dem. Begreppet ”av särskild betydelse för samerna” bör dock klargöras då gränsdragningen om vad som är av särskild samisk angelägenhet och inte kan komma att försvåra och förlänga handläggningen.

YTTRANDE

Sida 2 av 2

Länsstyrelsen Västernorrland

Avsnitt 9.3.2 Konsekvenser för statliga förvaltningsmyndigheter

Lagen kommer att innebära en ökad administrativ börda jämfört med idag då det finns en risk för att processer kommer att ta längre tid då flera konsultationer i samma ärende behöver ske (Sametinget, samebyar, samiska organisationer). Länsstyrelsen har inga principiella invändningar mot det, men är i behov av motsvarande resurser för att kunna leva upp till de nya kraven.

Avsnitt 10 Konsultationslagen ska följas upp och utvärderas Länsstyrelsen vill betona vikten av uppföljning och utvärdering av

konsultationsordningen. Inte minst kring att identifiera relationen mellan genomförandet av samråd och konsultation, samt i vilken grad ökad arbetsbelastning blivit en följd av lagen.

Länsstyrelsen har inget ytterligare att anföra i ärendet.

Beslut

Beslut i detta ärende har fattats och godkänts av Daniel Gustafsson, tf länsråd. Susanna Elmberger, utvecklare mänskliga rättigheter, har varit föredragande.

Men för att avgöra om ett ärende är av särskild betydelse för samerna (vilket ju enligt 6 § ger samiska företrädare möjlighet att begära konsultation) måste de känna

Idag har vi dock en situation där möjligheten till inflytande för samer i alla frågor som berör oss, är begränsade och inte levs upp till, något som fått och fortfarande

I den slutliga handläggningen har deltagit chefsjurist Elin Häggqvist och jurist Linda Welzien, föredragande..

Enligt remissen följer av förvaltningslagens bestämmelser att det normalt krävs en klargörande motivering, eftersom konsultationerna ska genomföras i ärenden som får

Lycksele kommun ställer sig positiv till promemorians bedömning och välkomnar insatser för att stärka det samiska folkets inflytande och självbestämmande i frågor som berör

Det behöver därför göras en grundläggande analys av vilka resurser samebyarna, de samiska organisationerna, Sametinget och övriga berörda myndigheter har och/eller behöver för

Länsstyrelsen i Norrbottens län menar att nuvarande förslag inte på ett reellt sätt bidrar till att lösa den faktiska problembilden gällande inflytande för den samiska.

registrator@statskontoret.se www.statskontoret.se DATUM 2019-09-06 ERT DATUM 2019-06-20 DIARIENR 2019/128-4 ER BETECKNING Ku2019/01308/RS Regeringskansliet