Share "Remiss av Agenda 2030-delegationens slutbetänkande M2019/00661/S m.remissvar@regeringskansliet.se Miljö- och energidepartementet"

RF diarienummer: 261/19-03 Mottagare: Miljö- och energidepartementet

Adress:

m.remissvar@regeringskansliet.se

Diarienummer: M2019/00661/S

Datum: 12 juni 2019

Remiss av Agenda 2030-delegationens slutbetänkande

Riksidrottsförbundet (RF) har givits möjlighet att lämna synpunkter på Agenda 2030-delegationens slutbetänkande och vill, tillsammans med idrottens eget studieförbund SISU idrottsutbildarna (SISU), framföra följande synpunkter.

Sedan hösten 2018 har Riksidrottsförbundet och SISU idrottsutbildarna, som paraplyorganisationer för den svenska idrottsrörelsen, tagit sig an ett strategiskt

hållbarhetsarbete. Det är positivt att se att många av de förslag som presenteras i Agenda 2030-delegationen ligger väl i linje med det arbete som vi förespråkar och nu ska

implementera. Vi ställer oss särskilt bakom förslaget om att integrera arbetet i befintliga styrprocesser snarare än att uppfinna nya samt skapa en långsiktighet och bred politisk förankring i frågorna genom att inrätta riksdagsmål på området.

Den svenska idrottsrörelsen kan och vill vara en central aktör i förverkligandet av Agenda 2030-målen. Agenda 2030-delegationen konstaterar i sitt slutbetänkande att Sverige förvisso är ledande i omställningen men att vi har stora utmaningar inom framför allt ohållbara konsumtionsmönster, ojämlikheter i hälsa och bristande integration. Inom de områdena har den svenska idrottsrörelsen en central roll att spela. Det är områden där den svenska idrottsrörelsen har möjlighet att bidra för att Sverige ska nå upp till sina åtaganden och målsättningar med Agenda 2030. Med mer än tre miljoner medlemmar tar vi idag ett ansvar för en bättre folkhälsa samtidigt som vi tar ett stort

integrationsansvar. Vi har, inom ramen för vårt strategiska utvecklingsarbete, ambitionen att nå ännu fler och framför allt inom grupper som vi generellt har svårt att nå idag. För att vi ska kunna nå dessa målsättningar behöver vi också goda förutsättningar i form av ändamålsenliga platser för idrott men också en långsiktig och stabil finansiering. Vi vill gärna vara en del i de forum för dialog som delegationen föreslår, såväl nationellt som regionalt genom våra distriktsidrottsförbund.

Det är bra att utredningen erkänner civilsamhällets betydelse i samhället och dess roll för Agenda 2030. Det är positivt att delegationen påtalar vikten av en långsiktig och stabil finansiering för civilsamhället samtidigt som att krav om att verka för Agenda 2030-målens uppfyllnad behöver ske med så låg styrningsgrad som möjligt, allt för att säkerställa civilsamhällets roll som oberoende aktör.

Vi saknar förslag för att förenkla för civilsamhället så som minskad administration, tydligare lagstiftning och regelverk. Utredningen SOU 2016:13 Palett för ett stärkt

civilsamhälle ger en rad konkreta förslag som skulle förstärka civilsamhällets möjligheter

att bidra till arbetet för Agenda 2030 och bör beaktas i det kommande arbetet. Vidare saknar vi även en konsekvensanalys kring vad de föreslagna besluten väntas innebära för civilsamhällets organisationer.

I slutbetänkandet föreslår delegationen att SKL ska jobba med kunskapsförmedling gentemot kommunerna och regioner när det gäller Agenda 2030. Det är önskvärt att man även ser över möjligheterna till motsvarande kunskapsförmedling till civilsamhället då det finns ett behov även där. Särskilt då delegationen betonar civilsamhällets roll som central för genomförandet av Agendan.

Utbildning och folkbildning lyfts fram som centrala i delegationens slutbetänkande och vi delar uppfattningen att det är avgörande för genomförandet av Agendan. Vi vill, inom ramen för SISU:s utbildningsverksamhet, vara med och ta det ansvaret. Det är dock viktigt att finansieringen förblir oberoende och att det i de den mån styrning blir nödvändig så ska styrningsgraden vara låg.

Vid frågor, kontakta Charlotte Sundvall 08-699 62 18

Sveriges Riksidrottsförbund

Stefan Bergh Generalsekreterare

Länsstyrelsen i Västernorrlands län tillstyrker förslaget och bedömer att Agenda 2030-delegationens slutbetänkande lämnar en väl genomarbetad analys och många viktiga förslag