Infrastrukturdepartementet i.remissvar@regeringskansliet.se Kopia: i.e

Share "Infrastrukturdepartementet i.remissvar@regeringskansliet.se Kopia: i.e"

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige Ekonomisk Förening

Gatuadress Postadress Växel E-post www Org. nr.

Drottninggatan 2 111 37 Stockholm 0775 - 200 100 info@bostadsratterna.se www.bostadsratterna.se 702000-2387 Infrastrukturdepartementet

i.remissvar@regeringskansliet.se

Kopia: i.e.remissvar@regeringskansliet.se

Stockholm 2020-12-21

Remissvar avseende:

Promemorian Särskilt investeringsutrymme för elnätsverksamhet – investeringar i ökad nätkapacitet (d.nr I2020/03221)

Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige ekonomisk förening, nedan Bostadsrätterna, är en intresse- och serviceorganisation för bostadsrättsföreningar med cirka 8 900 bostadsrättsföreningar som medlemmar i hela Sverige med sammanlagt cirka 350 000 hushåll. Bostadsrätterna har beretts tillfälle att inkomma med yttrande över rubricerat förslag och får framföra följande.

Bostadsrätterna avstyrker förslaget.

Vi har tidigare i år lämnat ett remissvar avseende promemorian Särskilt investeringsutrymme för elnätsverksamhet (d.nr I2020/00462/E). Vår bedömning är att de synpunkter som vi då framförde i vårt remissvar gäller även för det nu aktuella förslaget. Utöver vad vi anför nedan hänvisar vi därför även till vårt tidigare remissvar.

Bostadsrätterna bedömer att förslaget sannolikt skulle medföra höjda elnätskostnader för många elnätskunder. Det handlar om ett mycket stort belopp, totalt cirka 28 miljarder kronor, som kan komma att bäras av elnätskunderna. Denna viktiga fråga är anmärkningsvärt nog knappt nämnd i ursprunglig konsekvensanalys och inte alls i aktuell. Snarare framstår det som om elnätskunderna framför allt skulle komma att gynnas. Det framstår som en något ensidig tolkning.

2 Trots att syftet med förslaget är att skapa incitament för kapacitetshöjande åtgärder beräknas investeringsbeloppet på samtliga investeringar, oavsett om de bidrar till bättre kapacitet i elnäten eller inte. Det är därför osäkert om förslaget verkligen kommer att leda till ökad kapacitet i elnätet. Även med höjningen av kapitalbaskravet är risken att förslaget snarare – på konsumenternas bekostnad – leder till onödiga investeringar som ej ger avsedd effekt. I promemorian nämns att Energimarknadsinspektionen genom uppföljning och tillsyn ”ska följa investeringarna och rapportera resultatet”1. Någon sanktionsmöjlighet mot investeringar som inte medför kapacitetsökningar finns dock inte.

De investeringar som krävs bör därtill kunna hanteras inom ramen för befintlig lagstiftning, vilket även har framförts av Energimarknadsinspektionen. I vår mening är det således inte motiverat att ge berörda nätföretag ett särskilt investeringsutrymme. Förslaget ger intryck av att i första hand åsyfta att ge nätföretag möjlighet att öka sina intäkter utan att nödvändigtvis medföra konsument- eller samhällsnytta.

Elnätsregleringen i ellagen ger förutsättningar för ett mått av förutsägbarhet. Temporär lagstiftning, såsom rubricerat förslag, vilken skapar undantag som bryter denna förutsägbarhet bör i vår mening undvikas. Sådan lagstiftning kan inte anses vara ägnad att tillvarata elnätskundernas intressen.

Vid eventuella frågor om detta svar hänvisas till David Sjöqvist, rådgivare teknik/energi på

david.sjoqvist@bostadsratterna.se.

Ulrika Blomqvist VD

De incitament som verkar ha störst vikt och högst påverkan på beslut inom företagen kring gröna investeringar är miljölagar och miljörabatter vilket skulle kunna vara