Share "Remissvar avseende betänkandet Hållbar socialtjänst – en ny socialtjänstlag (SOU 2020:47)"

2021-01-20 Stockholm Socialdepartementet 103 33 Stockholm Yttrande Ert dnr: S2020/06592 802004–1201 Ralångsvägen 4 | 120 50 Årsta | 08-54 55 60 60 info@rfhlriks.se Sida 1 av 2

Remissvar avseende betänkandet Hållbar socialtjänst – en

ny socialtjänstlag (SOU 2020:47)

Riksförbundet för hjälp åt läkemedels- & narkotikabrukare (RFHL) har granskat utredningens förslag med utgångspunkt i hur det påverkar narkotikabrukarens hälsa och inflytande över sin behandling. RFHL ställer sig neutral till utredningens förslag i sin helhet men

kommenterar vissa delar.

Positivt är att förslaget kräver av socialtjänster att arbeta efter vetenskap och beprövad erfarenhet, något som RFHL anser är nödvändigt speciellt för brukare av narkotika. Med en sådan formulering av lagen bör individers behandlingsinsatser och bemötande inte variera mellan kommuner, något som vi sett flera exempel på inom LARO.

Behandling av ett problematiskt beroende av narkotika och läkemedel skall utföras av vårdgivare och måste ske med en vetenskaplig metod baserad på vad som är beprövat och bevisat mest effektiv för individen utan att äventyra hälsan. En behandling som baseras på ”så här har vi alltid gjort” kommer oundvikligen att misslyckas för åtminstone en del av patienterna, även om den kan fungera för resterande.

Positivt är också att vissa insatser utan föregående behovsprövning kan beslutas för

individer med ett problematiskt beroende på en anonym basis. Även om det kräver särskilda skäl till ett sådant beslut är det en tänkvärd aspekt för individen, som av olika skäl kan vara tveksam till att begära hjälp av myndigheter på grund av en oro över vad registrering av ett problematiskt bruk kan betyda för andra myndighetskontakter.

Det är tråkigt att utredningen inte försöker lösa problemet med huvudmannaskap, specifikt när det gäller personer med ett problematiskt beroende av narkotika och läkemedel.

Huvudansvaret och helhetssynen för behandling och vård av ett problematiskt beroende bör ligga på vården som en lagstadgad huvudman för att säkerställa individens möjlighet till bättre hälsa och mående samt förenkla arbetet för socialtjänst och vård. Däremot är

motiveringen till utredarens avgränsning förståelig och bedömningen att det krävs en översyn välkomnas. Att mandatet inte inkluderade att utreda huvudmannaskapet är under all kritik. Ordet ’missbruk’ bör inte användas på grund av den stigmatisering ordet innebär, ordet ’beroende’ anser vi är för svart eller vitt. Anledningen till att vi väljer att benämna det ’problematiskt beroende’ är på grund av att ett beroende i sig inte behöver vara

problematiskt, som exempel är det bara att titta på LARO-behandling där en människa är beroende av en narkotikaklassad medicin men under kontrollerade former. RFHL föreslår därför att terminologin ändras till att benämna det ’problematiskt beroende’ av

802004–1201 Ralångsvägen 4 | 120 50 Årsta | 08-54 55 60 60

info@rfhlriks.se Sida 2 av 2

I övrigt har RFHL inga fler kommentarer på utredningens förslag.

Riksförbundet för hjälp åt läkemedels- & narkotikabrukare

_______________________ _______________________

Lennart Halvardsson Anders Ryd

Utredningen menar att möjligheten att tillhandahålla insatser utan föregående behovsprövning bör tydliggöras och utvidgas och föreslår att socialnämnden även får