Share "Svenskt Näringslivs synpunkter på utkast till lagrådsremiss Skärpta straff för de allvarligaste formerna av immaterialrättsintrång Remissvar"

Svenskt Näringsliv Confederation of Swedish Enterprise

Postadress/Address: SE-114 82 Stockholm Besök/Visitors: Storgatan 19 Telefon/Phone: +46 (0)8 553 430 00 www.svensktnaringsliv.se Org. Nr: 802000-1858

Justitiedepartementet Vår referens/dnr:

Enheten för immaterialrätt och transporträtt 153/2019

Er referens/dnr:

103 33 Stockholm Ju2019/03948/L3

2020-01-22

Remissvar

Svenskt Näringslivs synpunkter på utkast till lagrådsremiss

Skärpta straff för de allvarligaste formerna av

immaterialrättsintrång

Föreningen Svenskt Näringsliv har givits möjlighet att lämna synpunkter på utkast till lagrådsremiss Skärpta straff för de allvarligaste formerna av immaterialrättsintrång och vill framföra följande.

1. Förslagets relation till SOU 2018:6

De förslag som lades fram i SOU 2018:6 kring grova brott vid upphovsrätts- och

varumärkesrättsintrång var mycket efterlängtade. Föreningen Svenskt Näringsliv hade dock synpunkter på förslaget som det såg ut och välkomnar de justeringar som nu föreslås. Vi kan också bekräfta de beskrivningar som görs av betydelsen av immaterialrättigheter i utkastet.

Immaterialrätter och andra kunskapsbaserade tillgångar är helt avgörande för såväl företags som Sveriges konkurrenskraft. För systematiska intrång krävs kraftfulla åtgärder. Den koppling till nya tekniska möjligheter stämmer också överens med den bild vi får av våra medlemsföretag.

2. Gemensamma straffskalor

Det utredningsuppdrag som låg till grund för SOU 2018:6 hade en tydlig avgränsning till upphovs- och varumärkesrätt. Precis som står i utkastet till lagrådsremiss torde just intrång i dessa rättigheter oftast vara sådant som aktualiserar frågan om grovt brott.

I vårt yttrande över SOU 2018:6 framhöll föreningen Svenskt Näringsliv behovet av att ha gemensamma straffskalor för fler rättigheter. Vi välkomnar det förslag som nu ligger med gemensamma straffskalor tvärs över immaterialrättigheterna. Inte minst är det välkommet eftersom många innovationer idag omfattas av överlappande skydd. Vi vill också framhålla att straffskalans utseende ligger väl i linje med andra brott inklusive grovt företagsspioneri i 26 § lagen om företagshemligheter (SFS 2018:558).

2 (2)

3. Kvalifikationsgrunder

Den genomgång av kvalifikationsgrunder som görs i nu liggande utkast till Lagrådsremiss förtydligar på ett bra sätt hur bedömningen bör göras. Från Svenskt Näringslivs sida är det välkommet att den tonvikt som i SOU 2018:6 getts till synnerligen kännbar skada tonats ner.

4. Ändrade åtalsprövningsregler

Föreningen Svenskt Näringsliv består av 60.000 medlemsföretag. De allra flesta av dessa företag är små. Det innebär att de i än högre grad än stora företag behöver tydliga regler och behöver kunna lita på att rättsordningen kan hjälpa dem att få rätt.

Frågan om möjligheter att driva mål kring intrång i immaterialrättigheter är ofta uppe till diskussion bland medlemsföretagen. Det förslag som nu ligger med en gemensam och tydlig struktur kring åtal för hela immaterialrätten är välkommet. Särskilt välkommet är förslaget till förändring i patenträtten.

Sammantaget torde dessa förändrade åtalsprövningsregler ligga väl i linje med de diskussioner kring små och medelstora företags hantering av immaterialrättigheter som diskuterats av såväl EU-parlament som EU-kommissionen det senaste året.

SVENSKT NÄRINGSLIV

Christina Wainikka

KLYS yttrade sig i juni 2018 över utredningen SOU 2018:6 Grovt upphovsrättsbrott och grovt varumärkesbrott och ställde oss i princip positiva till utredningens förslag. Vi tillstyrker

I den slutliga handläggningen har även enhetschef Christina Sundblad deltagit..