Share "Remissvar UNDANTAG FRÅN ANMÄLNINGSAVGIFT OCH STUDIEAVGIFT VID UNIVERSITET OCH HÖGSKOLOR FÖR VISSA BRITTISKA MEDBORGARE OCH DERAS FAMILJEMEDLEMMAR"

2019-07-03

International Centre 1 (2)

Rosenlundsgatan 4, plan 4, 411 20, Göteborg

INTERNATIONAL CENTRE

GÖTEBORGS UNIVERSITET

UTBILDNINGSDEPARTEMENTET

International Centre u.remissvar@regeringskansliet.se Dnr: GU 2020/1805 Remiss U2020/03769/UH

Remissvar

UNDANTAG FRÅN ANMÄLNINGSAVGIFT OCH STUDIEAVGIFT VID UNIVERSITET OCH

HÖGSKOLOR FÖR VISSA BRITTISKA MEDBORGARE OCH DERAS

FAMILJEMEDLEMMAR

Utbildningsdepartementet har begärt yttrande från Göteborgs universitet över promemorian Undantag från anmälningsavgift och studieavgift vid universitet och högskolor för vissa brittiska medborgare och deras familjemedlemmar (U2020/03769/UH).

Remissvar

I promemorian föreslås vissa ändringar i studieavgiftsförordningen (2010:543) med anledning av avtalet om Förenade konungariket Storbritannien och Nordirlands utträde ur Europeiska unionen. Som svar ser Göteborgs universitet positivt på förslagen i promemorian och har inga synpunkter på de föreslagna lagändringarna.

Kommentar

De brittiska medborgare som uppehåller sig i Sverige, i enlighet med villkoren i utträdesavtalet, ska ansöka om en ny uppehållsstatus. På sikt bedöms sådan beviljad

uppehållsstatus normalt bli det sätt varigenom enskilda kan visa att de tillhör den personkrets som omfattas av artikel 10 och därmed undantas från anmälningsavgift och studieavgift. Ansökan till utbildning vid universitet och högskolor vårterminen 2021 sker dock under hösten 2020, dvs innan sådan uppehållsstatus kommer att ha beviljats. Den enskilde behöver därför då på annat sätt kunna visa att han eller hon tillhör den personkrets som omfattas av artikel 10 i utträdesavtalet. Med anledning av ovan bör Universitets- och högskolerådet (UHR) skyndsamt ta fram gemensamma riktlinjer för bedömningar av medborgarskap, familjeband och ankomst till Sverige.

Föreslås att avgiftsstatus fastställs av UHR. I annat fall behövs ett handläggningsstöd för lärosätena för hur bedömning av avgiftsfrihet enkelt, effektivt och rättssäkert kan utföras, dvs. rätt till undantag från att betala studieavgift.

2 (2)

Migrationsverket föreslås vara den myndighet som beslutar om uppehållsstatus. Efterfrågas samordning mellan MiV och UHR i informationsarbetet så att handläggning på lärosäten förenklas.

Ärendets beredning

Universitetets yttrande har beretts av John Molander, Tove Thunander och Hans Abelius, vid Internationell Centre, Gemensamma Förvaltningen

Yttrandet är fastställt av rektor Eva Wiberg.

John Molander, International Centre

Handläggare i detta ärende har varit Tomas Bengtsson, Teamleader International Office.. Jan Theliander Prorektor Tomas Bengtsson

Utbildningsdepartementet innebär dels att det i studieavgiftsförordningen (2010:543) införs undantag från att betala anmälnings- och studieavgifter för vissa kategorier

KTH tillstyrker förslaget i remissen och lämnar därutöver inga fler synpunkter.. Sigbritt Karlsson