Share "Remissvar: Skatteverkets promemoria Omedelbar verkställighet av beslut om återbetalning enligt husavdragets fakturamodell"

Akademikerförbundet SSR Box 128 00, 112 96 Stockholm 08-617 44 00 kansli@akademssr.se www.akademssr.se SSR Direkt

Frågor om anställning och arbetsliv 08-617 44 71

ssrdirekt@akademssr.se

Medlemsservice

Frågor om medlemskap och avgifter 08-617 44 70 medlem@akademssr.se Remissvar Finansdepartementet 103 33 Stockholm Stockholm 7 januari 2020

Remissvar: Skatteverkets promemoria Omedelbar

verkställighet av beslut om återbetalning enligt

husavdragets fakturamodell

Finansdepartementet har gett Akademikerförbundet SSR möjlighet att yttra sig över rubricerat betänkande.

Betänkandets förslag i korthet:

I promemorian föreslås att beslut om återbetalning av felaktigt utbetalda belopp avseende skattereduktion för hushållsarbete ska gälla omedelbart. Vidare föreslås att vissa av skatteförfarandelagens bestämmelser om anstånd ska vara tillämpliga på beslut om återbetalning.

Sammantaget:

Akademikerförbundet SSR tillstyrker förslaget. Våra kommentarer:

Bakgrunden till förslaget är att Skatteverkets system för utbetalningar i samband med skattereduktion för hushållsarbete är utsatt för kvalificerad välfärdsbrottslighet, vilket skulle minska i omfattning om förslaget genomförs och bedöms spara 27 miljoner kronor årligen. Akademikerförbundet SSR har medlemmar inom offentligt finansierade verksamheter inom både stat, region och kommun. Skattesystemets legitimitet och effektivitet är därmed av direkt intresse för förbundets medlemmar. Att minska omfattningen av fusk är en av de centrala frågorna för att bibehålla både legitimitet och effektivitet.

Förslaget är träffsäkert eftersom det inte innebär någon ökad administrativ börda för de företag som redan i dag betalar eventuella återkrav inom de lagstadgade tidsgränserna. För den stora majoriteten av företag, enligt Skatteverket över 90 procent, som betalar i tid förändras alltså i praktiken ingenting.

Akademikerförbundet SSR vill vidare instämma i Ekobrottsmyndighetens synpunkt i sitt remissvar att beslutet enligt utredningen ska kunna göra ett hinder för godkännande och

2 (2)

grund för återkallelse av F-skatteregistrering i enlighet med SOU 2019:31 som förbundet tidigare tillstyrkt.1

Heike Erkers Simon Vinge