Remissyttrande över Säkerhetsprövning av domare, Ds 2019:26 (Ju2019/03987/DOM)

Share "Remissyttrande över Säkerhetsprövning av domare, Ds 2019:26 (Ju2019/03987/DOM)"

1 (2)

DATUM

2020-03-10 DIARIENR TNA 2019-688

Så behandlar vi personuppgifter

Box 69, 131 07 Nacka • Besöksadress: Sicklastråket 1 • Telefon: 08-561 656 00 • Fax: - • nacka.tingsratt@dom.se • www.domstol.se/nacka-tingsratt Expeditionstid: måndag-fredag 08.00-16.30, Telefontid: måndag-fredag 08.00-16.30

R2 B Administrativa avdelningen Justitiedepartementet ju.remissvar@regeringskansliet.se (cc. ju.dom@regeringskansliet.se)

Remissyttrande över Säkerhetsprövning av domare,

Ds 2019:26 (Ju2019/03987/DOM)

Nacka tingsrätt har beretts tillfälle att lämna synpunkter på rubricerad promemoria.

Vem ska besluta om att anställningen ska vara placerad i säkerhetsklass?

Tingsrätten har ingen erinran mot förslagen i denna del, under förutsättning att ordningen inte leder till tidsutdräkter. Det bör i förslaget förtydligas att placering i säkerhetsklass kan behöva göras även under pågående anställning, inte bara under anställningsförfarandet.

Vem ska utföra och göra bedömningen av säkerhetsprövningen?

Beträffande ordinarie domare och hyresråd anser tingsrätten att det är bra att det tydliggörs att det är domstolen som ansvarar för säkerhetsprövningen och har ingen erinran mot förslaget i denna del.

Beträffande cheferna för domstolarna samt hyres- och arrendenämnderna har tingsrätten ingen erinran mot förslaget att Domarnämnden ska ansvara för säkerhetsprövningarna i säkerhetsklass 2 och 3, under förutsättning att det inte fördröjer tillsättningsförfarandet för domstolschefer.

Tingsrätten ställer sig dock tveksam till förslaget att Domarnämnden ska ansvara för säkerhetsprövningen och uppföljningen av denna för uppdrag som kräver placering i säkerhetsklass 1. Ett sådant uppdrag förutsätter normalt särskild insyn i verksamhet av stor betydelse för rikets säkerhet, t.ex. gäller detta för

ordföranden och vice ordföranden i Försvarsunderrättelsedomstolen. Enligt tingsrätten framstår det istället som lämpligt att Säkerhetspolisen, eller möjligen Försvarsmakten, ska ansvara för prövningen och uppföljningen av det

begränsade antalet chefer som detta kan röra.

Övriga frågor

Tingsrätten instämmer i bedömningen att forumfrågan bör utredas närmare för att begränsa antalet domstolar som arbetar med de s.k. säkerhetsmålen (avsnitt 5.5). Tingsrätten anser vidare att det bör utredas om säkerhetsprövningen kan

2 (2)

DATUM

2020-03-10 DIARIENR TNA 2019-688

knytas till rollen och inte till anställningen vid en viss domstol, för att öka möjligheterna för den person som blir säkerhetsklassad att tjänstgöra vid flera domstolar.

I förslaget anges att kostnaderna för Domarnämndens arbete bör finansieras genom omfördelningar från anslaget till Sveriges Domstolar till Domarnämnden. Tingsrätten vill här understryka att domstolsväsendet redan idag har otillräckliga resurser och att det saknas utrymme för omfördelning utan att medel tillskjuts. Det kan här tilläggas att Domstolsverket inte har haft ansvaret för

säkerhetsprövningar sedan april 2019. ________________________

Remissyttrandet har lämnats av Nacka tingsrätt i sammansättningen lagmannen Cecilia Klerbro, chefsrådmannen Elisabet Wass Löfstedt, regionala

säkerhetschefen Thomas Östman och administrativa fiskalen Joanna Wänblad (referent).

Cecilia Klerbro

myndighetens uppgift att arbeta för att människors grundläggande fri- och rättigheter skyddas i samband med behandling av personuppgifter. Datainspektionen har utifrån

Enligt förslaget ska Domarnämnden även ansvara för säkerhetsprövningen i samband med en anställning som ordförande i Försvarsunderrättelsedomstolen. Med hänsyn

Också detta talar för att regeringen bör ansvara för säkerhetsprövningen av domare i Försvars- underrättelsedomstolen. FRA har inte några synpunkter på hur