27.2. Bilaga 1. Remissvar gällande rekommendation från KSL om vårdutbildningar

Academic year: 2022

Share "27.2. Bilaga 1. Remissvar gällande rekommendation från KSL om vårdutbildningar"

Tjänsteutlåtande Vård- och

omsorgskontoret

2016-09-12 Margareta Hellblom-

Larsson

Sidan 1 av 2

Besök Postadress Telefon växel Fax reception Internet

Turebergshuset 191 86 08-579 210 00 08-35 02 90 www.sollentuna.se Turebergs torg Sollentuna

Dnr 2016/0304 VON-3 Diariekod: 013

Vård- och omsorgsnämnden

Remissvar gällande rekommendation från KSL om vårdutbildningar

Förslag till beslut

Vård- och omsorgskontoret föreslår att vård- och omsorgsnämnden beslutar följande:

1. Vård- och omsorgsnämnden föreslår att kommunstyrelsen ställer sig positiva till modellen och uttalar att Sollentuna kommun kommer att använda materialet om kommunen ska ingå avtal med någon

högskola.

Sammanfattning

Vård- och omsorgskontoret föreslår att kommunstyrelsen ställer sig positiva till den framtagna modellen och uttalar att Sollentuna kommun kommer att använda materialet om kommunen ska ingå avtal med någon högskola.

Bakgrund

Kommunförbundet Stockholms Län (KSL) och Centrum för Klinisk utbildning (CKU) vid Karolinska institutet har tagit fram en modell för samverkan mellan kommunerna i länet och lärosäten med vårdutbildning på högskolenivå. Samverkan med universitetet och lärosäten syftar till att bidra till kommunernas förmåga att erbjuda insatser av god kvalitet. Samverkan ska främja:

• ökad kvalitet i den verksamhetsförlagda utbildningen

• kompetensutveckling och fortbildning för kommunernas medarbetare

• stimulera kunskapsutveckling i kommunal hälso-och sjukvård Vård- och omsorgskontorets beredning av ärendet

I arbetet med att ta fram modellen för samverkan mellan kommunerna i länet och lärosäten med vårdutbildning på högskolenivå har en representant från vård- och omsorgskontoret funnits med.

Godkänt dokument, 2016-09-15, Karin Proos

Tjänsteutlåtande

2016-09-12

Dnr 2016/0304 VON-3 Sidan 2 av 2

Vård-och omsorgskontoret känner inte till att Sollentuna kommun har några befintliga samverkansavtal inom detta område och det finns inga planer för liknande avtal i närtid.

Vård- och omsorgskontoret gör bedömningen att mallen för

samverkansavtalet mellan kommunen och högskola är utformad på ett bra sätt och att både modellen och materialet är användbart.

Kontoret föreslår att nämnden förslår att kommunstyrelsen ställer sig positiva till modellen och uttalar att Sollentuna kommun kommer att

använda materialet om kommunen ska ingå avtal med någon högskola inom detta område.

Karin Proos Margareta Hellblom-Larsson

Förvaltningschef Processledare

Bilagor

1. Samverkan mellan länets kommuner och lärosäten med vårdutbildningar på högskolenivå.

2. Avsiktsförklaring om samverkan mellan lärosäten som bedriver vårdutbildningar och kommunerna i Storstockholm.

Beslutsexpediering Kommunstyrelsen Akt

Godkänt dokument, 2016-09-15, Karin Proos

I Sollentuna kommun arbetar alla pedagoger för att uppmuntra elevernas läslust genom att i samarbete med skolbiblioteksansvariga välja ut, tillgängliggöra och introducera olika

Socialnämnden ställer sig bakom förslag till regler för visselblåsning i Sollentuna kommun och ser positivt på förslaget att införa formella regler för hantering