m.remissvar@regeringskansliet.se

Share "m.remissvar@regeringskansliet.se "

1/1

Myndigheten för press, radio och tv Tel: 08-580 070 00 Fax: 08-741 08 70 Box 33, 121 25 Stockholm-Globen registrator@mprt.se

Besöksadress: Arenavägen 55, plan 7 www.mprt.se

Miljödepartementet

m.remissvar@regeringskansliet.se

Yttrande över promemorian Kommunalt ansvar för insamling och

materialåtervinning av returpapper (ert diarienummer M2020/01079/Ke) Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) har i uppdrag att verka för

yttrandefrihet och stödja möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv. Myndigheten yttrar sig över promemorian i de delar som rör

myndighetens verksamhetsområde.

MPRT tillstyrker förslaget att producentansvaret för returpapper ska upphävas.

Tidningsbranschen befinner sig i en svår ekonomisk situation och är i stort behov av stöd. Ett bibehållet producentansvar för insamling och materialåtervinning av returpapper samt införande av bostadsnära insamling skulle leda till ökade kostnader för tidningsbranschen. Det skulle även minska effekten av de statliga stöden till nyhetstidningar. Ytterst skulle ett bibehållet producentansvar kunna leda till att fler tidningar läggs ner, med minskad granskning av för demokratin

grundläggande skeenden som följd. Att upphäva producentansvaret för returpapper är därför ett bra förslag som kommer att gynna tidningsbranschen och i

förlängningen demokratin.

Beslut om detta yttrande har fattats av generaldirektören Charlotte Ingvar-Nilsson. I den slutliga handläggningen har även enhetschefen Georg Lagerberg deltagit.

Handläggaren Elin Lööw har varit föredragande.

Charlotte Ingvar-Nilsson

2020-10-29 Dnr 20/02750

Kommunstyrelsen beslutar att ta förbundschefens yttrande som sitt eget och överlämna detsamma till Miljödepartementet som svar på

I detta läge borde det vara extra angeläget för regeringen att styra även massaindustrin så att de bidrar till ett mer cirkulärt samhälle. Att ställa om till en cirkulär