Share "Sjöfartsverkets remissvar avseende betänkandet Stärkt lokalt åtgärdsarbete – att nå målet Ingen övergödning (SOU 2020:10)"

REMISSVAR 1 (1)

Datum Vår beteckning

2020-06-26 20-02087-4

Strategisk analys och utredning

Handläggare, direkttelefon Ert datum Er beteckning

Åsa Jansson, 010-478 57 94 2020-04-23 M2020/00554/Nm

Leveransadress Telefon Organisationsnummer

601 78 Norrköping 202100-0654

Postadress E-post

sjofartsverket@sjofartsverket.se 202100-065401

m.remissvar@regeringskansliet.se

m.naturmiljoenheten@regeringskansliet.se(kopia)

Sjöfartsverkets remissvar avseende betänkandet Stärkt lokalt

åtgärdsarbete – att nå målet Ingen övergödning (SOU 2020:10)

Sjöfartsverket har ingen erinran.

Sjöfartsverkets motivering

Sjöfartsverket har inget att erinra gällande utredningens betänkande och anser att föreslagna åtgärder är positiva för att stärka det lokala åtgärdsarbetet för att nå miljökvalitetsmålet Ingen övergödning samt vissa delmål i Agenda 2030.

Detta ärende har beslutats av generaldirektör Katarina Norén. I handläggningar av ärende har ingått direktören för Styrning och planering Magnus Stephansson, Tf enhetschefen för Miljö och hållbarhetsenheten Martina Olgemar, verksjurist Erik Ygge samt miljöhandläggare Åsa Jansson, tillika föredragande.

Katarina Norén

Generaldirektör Åsa Jansson

Tho- mas Blom, prorektor, Margareta Friman, prorektor, Anne-Christine Larsson Ljung, universi- tetsdirektör, och Sebastian Hasselström, studentkårens ordförande, har varit med om

tjänsteverksamhet. Kollegiet bedömer att förslagen i promemorian inte uppställer nya eller ändrade krav på tjänsteverksamhet och att de därför inte omfattas av