Share "Remissyttrande över promemorian Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om ömsesidigt erkännande av beslut om frysning och beslut om förverkande (Ds 2019:28)"

Sid 1 (2)

REMISSYTTRANDE

2020-03-05 Dnr 0490/19 Er referens: Ju2019/04059/BIRS Justitiedepartementet 103 33 Stockholm

Brottsförebyggande rådet | Box 1386 | 111 93 Stockholm | Tel 08-401 87 00 | info@bra.se | www.bra.se

Remissyttrande över promemorian

Kompletterande bestämmelser till EU:s

förordning om ömsesidigt erkännande av beslut

om frysning och beslut om förverkande (Ds

2019:28)

Brottsförebyggande rådet (Brå) har fått rubricerade promemoria på remiss och yttrar följande.

Brå tillstyrker de kompletterande bestämmelser som föreslås. Vidare anser Brå att det i promemorian förs relevanta resonemang kring behovet av internationellt samarbete i arbetet mot gränsöverskridande brottslighet, inte minst genom beslut om frysning för att säkra bevismaterial. Brå instämmer i de resonemang som finns kring vikten av

bestämmelser som tillförsäkrar den som drabbats av åtgärderna olika rättssäkerhetsgarantier.

Genom att frysa misstänkt egendom i ett tidigt skede ökar möjligheten att spåra, säkra och återta brottsvinster (Brå 2019:17). Forskning visar att illegala pengar i ökande grad rör sig över gränserna (Brå 2015:22) och att så fort pengarna lämnar Sverige ökar svårigheterna att följa vart de tar vägen (Brå 2019:17). Utomlands kan pengarna bland annat användas till inköp av kapitalvaror, lyxkonsumtion samt investeringar i bostäder och företag (Brå 2015:22, Brå 2014:10). I de fallen brottsvinsterna investerats utomlands i exempelvis fast egendom krävs det i regel rättshjälp för att man ska kunna angripa brottsutbytet med de verktyg som är mest effektiva i det enskilda fallet (Brå 2014:10).

År 2014 infördes penningtvättsbrottslagen1 och i och med den möjligheten att använda dispositionsförbud och penningbeslag. Det har beskrivits som välkomna verktyg i arbetet mot penningtvätt eftersom det innebär en möjlighet att i ett tidigt skede tillfälligt förhindra att misstänkt egendom flyttas eller disponeras på något annat sätt (Brå 2019:17).

Behov av utbildningsinsatser (Konsekvenser av förslagen, sid 153)

Brå bedömer dock att man i promemorian underskattar utbildningsbehovet. Möjligheten att säkra pengar i ett initialt skede, vilket i sin tur kan påverka resten av utredningen och möjligheten att återta brottsvinster, är beroende av att det finns tillgång till finansiell kompetens. Detta eftersom det minskar risken för att finansiella delar i en utredning kommer i andra hand eller uppmärksammas för sent. Samtidigt varierar kunskapen om den här typen av frågor, såväl bland enskilda anställda på olika enheter som mellan olika myndigheter (Brå 2019:17). Det talar för att det kan finnas ett behov av utbildningsinsatser i samband med införandet av de kompletterande bestämmelserna.

Sid 2 (2) Detta yttrande avges av generaldirektör Kristina Svartz efter föredragning av utredaren Karolina Hurve.

Kristina Svartz

departementspromemorian med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om ömsesidigt erkännande av beslut om frysning och beslut om förverkande (Ds 2019:28) får jag meddela

Box 2290, 103 17 Stockholm • Besöksadress: Birger Jarls torg 16, Riddarholmen • Telefon: 08-561 670 00 • Fax: - • svea.hovratt@dom.se • www.svea.se Expeditionstid:

29 och 30 i EU-förordningen införs en möjlighet för utfärdande stat att, i de fall där ett frysningsbeslut tidigare utfärdats och det sedermera framkommit en rättmätig ägare

2 (4) 20 Jägarnas Riksförbund 21 Kammarrätten i Göteborg 22 Kemikalieinspektionen 23 Kiruna kommun 24 Kommerskollegium 25 Konstnärernas Riksorganisation 26

Marie-Jeanette

Beslutet har fattats av Drift- och servicenämnden efter hörande av föredragande säkerhetssamordnaren Birgitta Rydén. För nämndens räkning

Länsstyrelsen Stockholm Box 22067 104 22 STOCKHOLM Regeringsgatan 66 010-223 10 00 Fax 010-223 11 10 stockholm@lansstyrelsen.se www.lansstyrelsen.se/stockholm Remiss om

Detta yttrande har beslutats av landshövding Anders Danielsson, efter föredragning av beredskapshandläggaren Lars-Ove Öhrn. I den slutliga handläggningen har även