Share "Huddinge kommuns remissyttrande rörande promemorianEttändrat förfarande för att anmäla områden som omfattas avbegränsning av rätten till dagersättning vid eget boende"

KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING 1 (2)

Datum Diarienummer

2020-06-17 KS-2020/1066

HUDDINGE KOMMUN

Postadress Besök Tfn 08-535 300 00 huddinge@huddinge.se

Huddinge kommun

Kommunstyrelsens förvaltning 141 85 Huddinge

Kommunalvägen 28 Tfn vxl 08-535 300 00 www.huddinge.se

Ert datum Er referens

2020-05-15 JU2020/ 01879/ L7

Handläggare

Björn Rosborg

bjorn.rosborg@huddinge.se

Justitiedepartementet

Huddinge kommuns remissyttrande rörande promemorian Ett

ändrat förfarande för att anmäla områden som omfattas av

begränsning av rätten till dagersättning vid eget boende

Huddinge är inte en av de kommuner som anmält begränsningar avseende asylsökandes möjligheter att bo i eget boende för kommunen som helhet utan har anmält tre områden till Migrationsverket; Vårby, Flemingsberg och Skogås. Länsstyrelsen har inte haft några invändningar avseende dessa val.

Av förslaget framgår att kommunerna har till uppgift att ta fram de områden som ska omfattas av regleringen, men att länsstyrelsen ska kunna invända mot

kommunens val av dessa om det vid en objektiv bedömning är tydligt att ett område inte har sådana utmaningar som gör att en anmälan är motiverad. Länsstyrelsens ställningstagande ska inte vara möjligt för kommunen att överklaga. Denna ordning uppges i promemorian säkerställa att kommunerna fortsatt ges ett faktiskt inflytande över vilka områden med socioekonomiska utmaningar som ska omfattas av regleringen samtidigt som det inte görs anmälningar som tydligt strider mot regleringens syfte.

Det är av stor vikt att lagstiftarens intentioner med regleringen uppnås men Huddinge kommun delar inte förslagets bedömning att kommunernas faktiska inflytande säkerställs i förslaget utan menar att det snarare begränsas. Enligt förslaget blir det nämligen länsstyrelsen som i praktiken slutligt avgör vilka områden inom kommunen som omfattas av regleringen. Detta är inte förenligt med principen att kommunerna ska ha friheten, och är bäst lämpade, att fatta beslut under eget ansvar för att utveckla det lokala samhället, dvs. det som traditionellt brukar benämnas det kommunala självstyret.

Det är för närvarande inte heller tydligt vilka kriterier som ska ligga till grund för länsstyrelsens ställningstagande eller hur dessa kriterier ska viktas mot varandra. Oklara kriterier och viktningen av dessa tillsammans med ett icke

överklagningsbart beslut av länsstyrelsen bidrar till ökad rättsosäkerhet. I promemorian står även att samtliga anmälningar upphör att gälla den 31 december 2020 vilket innebär att även de kommuner som beaktat

socioekonomiska förutsättningar i val av områden kommer att behöva göra om sitt anmälningsförfarande.

KOMMUNSTYRELSENS FÖRVALTNING 2 (2)

Datum Diarienummer

2020-06-17 KS-2020/1066

Huddinge kommun anser att de kommuner som likt Huddinge motiverat sina områdesval utifrån socioekonomiska förutsättningar och redan haft den dialog med länsstyrelsen som föreslås i promemorian, inte borde behöva genomföra en ny beslutsprocess annat än i det fall kommunen anser att det finns skäl till det utifrån nya socioekonomiska bedömningar.

Beslut i detta ärende har fattats av kommunstyrelsen den 17 juni 2020 (protokollsutdrag bifogas).

Daniel Dronjak

Frågan som är utskickad för remiss handlar om förslag om att göra vissa ändringar i det anmälningsförfarande som gäller vilka områden som omfattas av en begränsning

Katrineholms kommun överlämnar följande yttrande över Justitiedepartementets promemoria "Ett ändrat förfarande för att anmäla områden som omfattas av begränsningen av

Särskilt med beaktande av att regeringen i promemorian öppnar upp för att fler kommuner kan komma att få möjlighet att anmäla områden till Migrationsverket bedömer läns- styrelsen