Remissyttrande avseende Idrottspolitiskt program Blekinge 2018-2022

Share "Remissyttrande avseende Idrottspolitiskt program Blekinge 2018-2022"

1(2) Landstingsdirektörens stab 2017-04-25 Ärendenummer: 2017/00229

Utvecklingsenheten

Avdelningen för kunskapsstöd Dokumentnummer:

2017/00229-2

Malin Hildingsson

Till Landstingsstyrelsen

Remissyttrande avseende Idrottspolitiskt

program Blekinge 2018-2022

Bakgrund

Landstinget Blekinge har från Region Blekinge fått en inbjudan om att lämna synpunkter på Idrottspolitiskt program i Blekinge 2018-2022. Blekinges idrottspolitiska program har tagits fram för att överskådligt visa vilken roll idrotten har i samhället och dess möjligheter att utvecklas i regionen. Syftet med det idrottspolitiska programmet är att främja samarbeten och skapa en plattform från vilken idrotten genom samhällsstöd och ideellt engagemang kan utvecklas. Det idrottspolitiska programmet har tagits fram av Region Blekinge i samverkan med Blekinge Idrottsförbund, fritidsförvaltningarna och folkhälsostrategerna i Blekinges fem kommuner samt Landstinget Blekinge och i dialog med idrottsföreningar.

Det idrottspolitiska programmet innehåller en beskrivning av programmets förhållande till nationella och regionala strategier och mål samt en beskrivning av den organiserade idrotten i Sverige och i Blekinge. Programmet innehåller fyra utvecklingsområden: Barn- och

ungdomsidrott, Jämlik och jämställd idrott, Folkhälsa samt Idrottsevenemang, besöksnäring och elitidrott. Alla områden med egna idrottspolitiska mål, beskrivningar av vad Blekinge vill i arbetet samt hur detta ska ske. Programmet avslutas med en beskrivning av uppföljning och utvärdering.

Sammanfattning av Landstinget Blekinges synpunkter

Landstinget Blekinge ser positivt på att man tagit fram ett idrottspolitiskt program för Blekinge då idrotten i Blekinge bedriver ett arbete som är viktigt för folkhälsan i länet. Genom ett idrottspolitiskt program sätts ytterligare fokus på vad idrotten kan åstadkomma och skapar en tydlig inriktning för arbetet. Det är positivt att programmet knyter an till och stämmer väl överens med länets folkhälsopolicy och övriga strategier. Landstinget Blekinge ser positivt på valet av de fyra utvecklingsområdena.

Programmet hade kunnat gynnas av en beskrivning om hur programmet är framtaget, vilka organisationer som står bakom det och hur arbetet ska gå till för att genomföra programmets

2(2) intentioner. En beskrivning av hur samverkan ska gå till och vilka ansvarsområden de olika organisationerna har i genomförandet hade också kunnat tydliggöras. Landstinget Blekinge vill framhålla vikten av stöd för ideella föreningar samt vikten av samverkan mellan organisationer som berörs av programmet. Viktigt är också att nya modeller och former för idrottande inkluderas i arbetet och lyfts fram för att möta framtidens behov och utmaningar.

Den uppföljning och utvärdering som nu beskrivs i programmet berör endast den del av idrotten som bedrivs i organiserade föreningar. En tydligare beskrivning av hur arbetet kommer följas upp, mätas samt vilka indikatorer som kommer användas hade varit fördelaktigt. Detta för att senare kunna utvärdera om insatserna ger effekt. Ett förtydligande kan också göras kring de mål som lyfts fram i programmet för att klargöra om de är framtagna för programmet eller kommer från andra styrande dokument.

Förslag till beslut

Landstingsstyrelsen föreslås besluta:

att godkänna och till Region Blekinge överlämna ”Remissvar avseende Idrottspolitiskt program Blekinge 2018-2022”.

Karlskrona enligt ovan

Peter Lilja Gunilla Skoog

• Blekinge - Strategi för besöksnä- ringen, som handlar om att skapa fler möjligheter att bidra till Ble- kingestrategins mål om att fler människor ska hitta till attraktiva

Hälso - och sjukvårdsnämnden ska till regionstyrelsen lämna uppg ifter om hur verksamhet, HR och ekonomi utvecklas och hur den ekonomiska ställningen är under budgetåret