Share "Remissyttrande Särskild beräkning av tandvårdsersättning med anledning av sjukdomen covid-19"

YTTRANDE Sida 1 (2)

Dnr 00922-2020

RegionNorrbotten, 971 89 Luleå • Besöksadress: Robertsviksgatan 7, Luleå (Regionhuset) Telefon: 0920-28 40 00 • E-post: RegionNorrbotten@norrbotten.se • www.regionnorbotten.se

DOKUMENT-ID VERSION ARBGRP583-382524020-953 0.4 +Mottagare: Socialdepartemen-tet S2020/05503/FS Dnr 00922-2020

Remissyttrande Särskild beräkning av

tandvårdsersättning med anledning av

sjukdomen covid-19

Sammanfattning

Region Norrbotten ställer sig positiv till Socialdepartementets förslag om en ny tidsbegränsad förordning om särskild beräkning av tand-vårdsersättning med anledning av sjukdomen covid-19. Förordningen ger regeringen möjlighet att vid extraordinär händelse i fredstid med-dela föreskrifter om beräkning av tandvårdsersättning som avviker från lagstadgade bestämmelser om ersättningsperioder.

Synpunkter från Region Norrbotten

Regionen Norrbottens övergripande åsikt är att förslaget är rimligt för att värna tandhälsan och för omsorgen om den enskilde tandvårdspati-enten.

Regionen vill dock framföra följande synpunkter på förslaget utifrån vårdgivar- och medborgarperspektiv:

Den nya förordningen föreslås träda i kraft den 1 september 2020 och upphöra att gälla vid utgången av augusti 2021. Region Norrbotten bedömer att eftersom pandemin fortfarande påverkar samhället, tand-vårdsverksamheterna och framförallt riskgrupperna för Covid-19 är det för tidigt att förordningen träder i kraft 1 september. Istället före-slås att förordningen träder ikraft 1 oktober2020 och upphör att gälla vid utgången av september 2021.

Regionen vill även lyfta fram möjligheten att låta samtliga patienter, oavsett karensbelopp, som hade en pågående ersättningsperiod 1 april 2020 omfattas av förslaget, om det är tekniskt möjligt.

Vidare anser Regionen att det blir en begränsade faktor i modellen att ingen vård som är ersättningsberättigad får ha utförts efter den 1 april. Detta får negativa konsekvenser framförallt för patienter som innefat-tas i riskgrupperna för Covid-19 och därför inte kunnat komma till tandvården för planerade åtgärder. Dessa individer kan ha haft behov

Sida 2 (2)

RegionNorrbotten, 971 89 Luleå • Besöksadress: Robertsviksgatan 7, Luleå (Landstingshuset) Telefon: 0920-28 40 00 • E-post: RegionNorrbotten@norrbotten.se • www.regionnorbotten.se

DOKUMENT-ID VERSION

ARBGRP583-382524020-953 0.4

av akut tandvård efter 1 april. Dessa kan enligt modellen i så fall inte ta del av förslaget, vilket vore olyckligt.

I förslaget framgår inte huruvida nyttjande av tandvårdsbidragen, det allmänna och det särskilda, påverkas av pandemin. Många patienter som omfattas av det särskilda tandvårdsbidraget ingår i riskgrupperna för Covid-19 vilket särskilt påverkat deras möjligheter att ta del av bidraget. Regionen önskar att Socialdepartementet ser över om det är tekniskt möjligt att låta patienter ta del av tandvårdsbidrag som inte kunnat nyttjas under aktuell period.

Beslutet är fattat i enlighet med punkt 8.7 i regionstyrelsens delegat-ionsordning beslutad 2019-06-10, 6 kap 39§ KL.

Kenneth Backgård

Regelrådet saknar möjlighet att behandla ärendet inom den angivna svarstiden och avstår därför från att yttra sig i detta ärende.. Christian Pousette

Vad gäller begränsningen till att man inte får ha haft någon slutförd åtgärd under mellantiden, så innebär det att patienter som av akuta skäl tvingats söka vård utesluts ur

Region Östergötland anser att den särskilda beräkningen av tandvårdsersätt- ning med anledning av sjukdomen covid-19 ska omfatta samtliga patienter med en pågående

106 30 Stockholm Telefon 075-247 30 00 Fax 075-247 32 52 socialstyrelsen@socialstyrelsen.se www.socialstyrelsen.se Socialstyrelsens yttrande över remiss Särskild beräkning av

registrator@statskontoret.se www.statskontoret.se DATUM 2020-06-26 ERT DATUM 2020-06-22 DIARIENR 2020/123-4 ER BETECKNING S2020/05503/FS Regeringskansliet

ersättningsperiod som pågick den 1 april 2020 under vissa förutsättningar ska ersättas av en ny ersättningsperiod som börjar löpa den 1 september 2020, samt att även de

Vid den slutliga handläggningen har även chefsjuristen Karin Lewin, enhetschefen Gun-Britt Lundin och odontologiska utredaren Achilleas Kitsoulis deltagit.

Arbetsförmedlingen anser emellertid att det finns skäl att utreda om motsvarande bestämmelser bör införas för arbetssökande som tillhör de aktuella riskgrupperna. Anna Middelman