Share "Civilförsvarsförbundet 2019-10-24 ku.remissvar@regeringskansliet.se Dnr Ku 2019/01318 /CSM Civilförsvarsförbundet önskar med anledning av inbjudan att lämna synpunkter på"

Civilförsvarsförbundet 2019-10-24

ku.remissvar@regeringskansliet.se

Dnr Ku 2019/01318 /CSM

Civilförsvarsförbundet önskar med anledning av inbjudan att lämna synpunkter på betänkandet ”Demokrativillkor för bidrag till civilsamhället” (SOU 2019:35) lämna följande synpunkter.

Civilförsvarsförbundet är en frivillig demokratisk

försvarsorganisation med ca 16000 medlemmar med siktet inställt på säkerhet både till vardags och vid kriser i samhället. Sedan starten är Civilförsvarsförbundet en civil del av den svenska krisberedskapen. Civilförsvarsförbundet har stor lokal förankring med lokalföreningar i ca 200 kommuner.

Verksamheten vilar på vår demokratiska värdegrund om bland annat ansvarstagande och respekt för varandra. Alla kan vara med oavsett könsidentitet, ålder, sexuell läggning, etnisk och religiös bakgrund etc.

Civilförsvarsförbundet har mångårig erfarenhet av att utbilda och öva inom bland annat s.k. Frivilliga Resursgrupper (FRG)

som ställs till kommunernas förfogande vid samhällsstörningar.

Ett antal frivilliga har bl.a. deltagit i arbetet kring transporter, livsmedel och stabsarbete i samband med de omfattande skogsbränderna 2014 och 2018 samt medverkat i samband med den stora flyktingmottagningen 2015.

Erfarenheterna visar på att stora händelser kräver stöd till bl.a. den kommunala räddningstjänsten. Detta bör leda till uppdrag till kommunal räddningstjänst att aktivt planera för detta och ta nödvändiga regionala och lokala kontakter med frivilliga försvarsorganisationer. Ett sådant stödkoncept är också en naturlig del i kommande utveckling av det civila försvarets befolkningsskydd. Ekonomiska resurser bör avsättas för utbildning, övning och erforderlig materiel.

Civilförsvarsförbundet noterar den tydliga ambitionen kring demokrati i det civila samhället som framgår av betänkandet. För att åstadkomma en väl synkroniserad beredskap mellan samhällets resurser och frivilliga organisationer är det viktigt att väl kända riskanalyser och metoder får genomslag även i de frivilliga organisationernas inriktningsarbete med utvecklat skydd av befolkningen i fokus. Att allt arbete kring detta sker i demokratiska former är en förutsättning för att

befolkningsskydd skall växa på ett naturligt sätt.

Olyckor i framtiden kan bli större och mer komplexa till följd av klimatförändringar, attentat och ett mer sårbart samhälle. Därför behövs enligt vår mening en nydanande planering på regional nivå som t.ex. att använda och utveckla nya typer av regionala stödinsatser. Formerna för att utbilda och öva med nutida demokratiska metoder bör snarast klaras ut.

När civil beredskap planeras bör man ha i åtanke att den nutida människan inte låter sig organiseras och indelas på sådant sätt som vi i Sverige varit vana vid tidigare. Man lyssnar allt mindre på auktoriteter. Man är ofta reflexiv, dvs man frågar sig ”hur påverkar detta mig?” och ”vad kan jag få ut av detta?”.

Nutidsmänniskan verkar drivas alltmer av intresse, passion och känslan av att bidra – och allt mindre av plikt

Avslutningsvis en kommentar: Betänkandet innehåller

samhällsberedskapen. Civilförsvarsförbundet

Tomas Warberg Jan Cedmark