Share "Remissvar – Transportstyrelsen Uppdrag att föreslå åtgärder mot fusk vid förarprov och illegal utbildningsverksamhet"

Infrastrukturdepartementet i.remissvar@regeringskansliet.se annica.liljedahl@regeringskansliet.se

Stockholm 2021-01-22

Remissvar – Transportstyrelsen Uppdrag att föreslå åtgärder mot

fusk vid förarprov och illegal utbildningsverksamhet

Riksförbundet M Sverige är en oberoende konsumentorganisation som arbetar på medlemmarnas uppdrag för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet i hela landet. Vi är främst verksamma inom trafik- och fordonssäkerhet samt konsumentfrågor kopplade till bilinnehav. Vi har ungefär 75 000 medlemmar och ett trettiotal ideellt arbetande lokalklubbar. M Sverige är även en del av ett stort internationellt nätverk av motorklubbar genom samarbetet inom FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) med över 80 miljoner medlemmar i hela världen.

M Sverige har fått tillfälle att lämna synpunkter på Transportstyrelsens uppdrag att föreslå åtgärder mot fusk vid förarprov och illegal utbildningsverksamhet.

Kommentarer till förslagen

Transportstyrelsen har presenterat en rad åtgärder som kan bidra till att motverka illegal verksamhet i samband med trafikutbildning samt fusk vid prov för förarbehörigheter eller yrkesbehörigheter på väg. Då förslagen ska ses som en del av en helhet kommer detta remissvar att besvara förslagen samlat.

Riksförbundet M Sverige tillstyrker förslagen och välkomnar att Transportstyrelsen har föreslagit ett paket med åtgärder. Dessa åtgärder bör samlat innebära att utvecklingen där fusk har ökat under flera år kan brytas.

En grundläggande förutsättning för att vägtrafiken ska vara säker är att de som kör bil har de kunskaper som erfordras. Det är därför och självklart ett allvarligt problem med fusk och illegal utbildningsverksamhet.

För att de åtgärder som Transportstyrelsen föreslår ska fungera krävs såväl att risken för upptäckt är stor för den som fuskar och att den som avslöjas får tydliga konsekvenser av detta i en rättsprocess. Detta förutsätter i sin tur att denna typ av brott prioriteras av rättsvårdande myndigheter och att det bedrivs en systematisk kontrollverksamhet från berörda myndigheter.

Riksförbundet M Sverige

Caroline Drabe Heléne Lilja

1 (1) Datum: 2021-01-12 Diarienr: MYH 2020/6381 Yttrande Handläggare Richard Lindh Epost: richard.lindh@myh.se Regeringskansliet Infrastrukturdepartementet 103 33

A602.980/2020 000 I2020/02448 Polismyndigheten Rättsavdelningen Regeringskansliet i.remissvar@regeringskansliet.se Postadress Polismyndigheten Box 12256 102 26 Stockholm

Vid den slutliga handläggningen har också följande deltagit: överdirektören Fredrik Rosengren, rättschefen Michael Erliksson, enhetschefen Eva Mårtensson och sektionschefen

Skolinspektionens yttrande över Transportstyrel- sens redovisning av regeringsuppdrag om åtgär- der mot fusk vid förarprov och illegal utbildnings-

Det är självklart att fusk, mutor, hot och störningar i samband med förarprov ska leda till konsekvenser för både den enskilde som gör sig skyldig till detta och

När ändringar görs i förordningar som berör taxi och yrkestrafik vore det bra att byta ut Transportstyrelsen mot Trafikverket i paragrafer som anger vilken myndighet som utformar

Dekan Ruth Mannelqvist/professor Samhällsvetenskapliga fakulteten Umeå universitet 090-786 50 00 Yttrande 2021-01-13 Dnr FS 1.5-2115-20 Ert dnr I2020/02448 Sid 1 (2)

Beslut i detta ärende har fattats av vikarierande generaldirektör Maria Linna Angestav efter föredragning av utredare Mattias Wickberg i närvaro av enhetschef Carina Hellgren.